Schermafbeelding 2021 06 09 om 14 56 40

Montréal, UNESCO Creative City of Design & de thuisbasis van digitale artiesten en entertainment

#creativecity #design #gaming #digital #entertainment #howest #networking #queen

Stijn Debaillie, coördinator Designregio Kortrijk had de eer om deel te nemen in de Howest Digital Arts & Entertainment Inspiration Tour naar Montréal. Twee redenen: Montréal is koploper op het vlak van gaming en digital entertainment én de stad is net als Kortrijk een erkende UNESCO Creative City of Design.
Zijn reisgenoten: vertegenwoordigers van Barco, Vyncke, Signpost, de Nationale Loterij, Cronos, VAF, Leiedal, Hangar K, en stad Kortrijk.
Doelstelling: een ecosysteem bouwen in gaming & digital entertainment, en best practices rond design meebrengen naar Kortrijk.


Dit is zijn verhaal:

"Montréal is met zijn 1,7 miljoen inwoners de grootste stad van de provincie Québec. Het heeft met zijn ligging de meest dichtbije haven van Noord-Amerika bij Noord-Europa. In de jaren ’90 kenden kenden ze moeilijke tijden. Er werd zelfs een referendum gehouden om Québec onhankelijk te maken, maar dat kwam er niet door. En er was hoge werkloosheid door de shift van de maakindustrie naar het Oosten. En toen was er eind de jaren ‘90 een visionaire ambtenaar die naar Ubisoft stapte en hen beloofde om de helft van de lonen te betalen als ze een studio zouden openen in Montréal. Ze twijfelden niet. Het werden finaal 500 medewerkers. Hoe lang de financiering liep, is niet geweten maar het bracht in ieder geval een explosie van de gaming en digital entertainment industrie op gang waar men nu de vruchten van plukt. De ad hoc ondersteuning evolueerde in een tax shelter en loonvoordelen voor R&D in multimedia. Dat werkte als een magneet voor honderden nieuwe bedrijfjes waardoor Montréal op vandaag koploper is in Artificial intelligence & big data, Video game, Visual effects en Virtual reality.

Een ander resultaat van deze strategische keuze is Moment factory. Zij ontwikkelen video mapping (projectie) voor films, publieke gebouwen, bruggen, concerten, winkelcentra, concerten. Madonna en Ed Sheeran zijn er klant voor hun world tours. Hun motto: we do it in public. Ken je de ervaring van een kampvuur: licht, vuur, sfeer, … Dat streven ze in elk project na, maar dan digitaal. Een van hun stokpaardjes is trouwens de Aura, een video mapping performance in de kathedraal van Montréal.
Casino’s zijn er ook klant. Zij spenderen traditioneel fortuinen aan thematische decoratie zoals kerstversiering. Moment Factory creëert voor hen nu projecties die per seizoen kunnen wisselen. Dat is 1 keer de projectoren installeren en daarna eindeloos customizen.


We zien er multidisciplinaire teams die bestaan uit visual artists, animators, interactive specialists, programmers, scenographers, inventors, magicians, storytellers, architects, …
Breng je je kinderen mee naar kantoor? Geen probleem! Als je maar oplevert.

Met 400 personen in 1 kantoor, lijkt het wel een digital sweat shop van de 21e eeuw, zeker als je weet dat hun kantoren gehuisvest zijn in oude textielfabrieken. L’histoire se répète? Nee hoor, ze worden correct betaald, en hebben super perks!

Check het bij Rodeo FX: bar, happy hours, zelfs een corporate dance. Alles wordt uit de kast gehaald om de creatievelingen happy & motivated te houden. Rodeo FX ontwikkelt special effects voor films als Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, Blade Runner, Ant-Man en series zoals Games of Trones. Tot 30% van het totale filmbudget gaat de dag van vandaag naar special effects.

We zijn ook te gast op de demo night van Jason Della Rocca, een guru entrepreneur in de gaming business. Game developpers mogen er elk 5 minuten pitchen over hun eigen ontwikkelde game. Er staan studenten van Howest DAE op het pogramma. Ze moeten niet onderdoen, in tegendeel. Maar wat had je gedacht, Rookies stemde Howest DAE tot de beste gaming school ter wereld.

In 2006 volgt de toetreding van de stad tot het unieke UNESCO Creative Cities Networkals designstad. Daarmee werden verder de fundamenten gelegd voor een creatief groeiverhaal. Als je in de stad rondwandelt, voel je dat dit een stad is die design (thinking) inzet om zichzelf te ontwikkelen.

Midden in de stad ligt het Quartier des Spectacles, hét culturele district van 1 vierkante kilometer vol met venues voor film, performance, concerten, festivals. Met een werkingsbudget van 8 miljoen euro en 40 teamleden, werken ze aan de heraanleg van de publieke ruimte zoals nieuwe pleinen voor events en bouwen ze participatieve creatieve installaties. Die installaties reizen ondertussen de wereld rond.

Een ander initiatief in de publieke ruimte zijn de wijkprojecten van de Pépinière des Espaces Collectifs. Ik ontmoet er Jérôme Glad die vertelt over hoe ze wijken opwaarderen door er participatieve events op te zetten. In de voorbije 5 jaar, werden meer dan 30 locaties volgens een vaste methode tijdelijk ingevuld.

De stad lauwert handelaars die aandacht geven aan een doordacht ontwerp van hun zaak. Het project Commerce Design zet handelaars en designers in de kijker die samenwerkten om een restaurant, bar, hotel, winkel, … uit te denken die de ultieme totaalervaring creëert voor de klant. Het project loopt sinds half de jaren negentig. Commerce Design zet per jaar een grootste communicatieactie op om 20 handelaars en designers in de kijker te zetten. Dit is een bewuste strategie van de stad om andere handelaars te overtuigen ook in te zetten op de ervaring van de eindklant en daartoe samen te werken met een ontwerper. Het feit dat beide partijen de prijs winnen, is hét sterke punt van het project, als we luisteren naar Zebulon Perron en Laurent McComber, twee interieurarchitecten die we ontmoetten en werkten voor respectievelijk Café le Parvis en Boulangerie Guillaume. De ondernemers achter deze zaken zijn vol lof over Commerce Design en de awareness die het hen bracht. De samenwerking met een designer, het integreren van design thinking, en de communicatie machine van Commerce Design gaf de handelaars dan weer een concurrentieel voordeel. Boulangerie Guillaume heeft naast zijn brood ook merchandising van de zaak: mutsen, tote bags, jumpers, … alles is uitgekiend tot in de puntjes.
Trouwens, in Kortrijk starten we in 2019 ook met Commerce Design, waarbij we zelfs ook gaan matchmaken tussen handelaars en designers om nieuwe projecten in gang te zetten.

- Café le Parvis

- Boulangerie Guillaume
Een soort tegenganger van onze DesignX50 uitgave is het de catalogus CODE Souvenir. Dit bevat 200 producten van ongeveer 60 designers uit Montréal die dienst kunnen doen als protocollaire of zakelijke geschenken. Ze werden geselecteerd via een oproep en met als belangrijkste criterium ‘de spirit uitstralen van Montréal’. Het overzicht wordt om de 2 jaar vernieuwd. Uit de opvolgingsrapporten begrijpen we dat dit gemiddeld $20K omzet per ontwerper extra binnenbrengt.

Mijn conclusies:

  • Montréal mag dan wel qua size veel groter zijn, er zijn een aantal projecten die we zeker kunnen overnemen, zoals Commerce Design.
  • Het levert op om als stad en regio de strategische keuze te maken voor de creatieve sectoren (gaming / design), de vruchten pluk je na 10 à 15 jaar.
  • Het is er ongelooflijk koud in de winter. Toen ik er was: -16°C. Maar het is gezond, je houdt het hoofd ook letterlijk koel bij alle coole projecten en bedrijven die je leert kennen.
  • Er is een ongelooflijke diversiteit die heel spontaan en respectvol samenhangt. Om bij de pépinière te geraken rijden we door de gay village, een soort Overpoort opgefleurd met regenboogvlaggen. De Mexicaanse taxichauffeur leek er echt trots op.
  • En mocht je je nog afvragen waarom de hashtag ‘queen’ bovenaan staat. Wel, ik ben iemand met een auditief geheugen. Op de terugvlucht zag ik de film Bohemian Rhapsody. En dus zijn er nu een aantal nummers van Queen voorgoed onlosmakelijk verbonden met mijn Montréal-experience.


Montréal, tu étais top!

Met dank aan Howest DAE om de inspiration tour op te zetten en Marie-Josée Lacroix, head of the Bureau du Design Montréal voor de versterking van de Kortrijk-Montréal connectie."

Dit is zijn verhaal:

"Montréal is met zijn 1,7 miljoen inwoners de grootste stad van de provincie Québec. Het heeft met zijn ligging de meest dichtbije haven van Noord-Amerika bij Noord-Europa. In de jaren ’90 kenden kenden ze moeilijke tijden. Er werd zelfs een referendum gehouden om Québec onhankelijk te maken, maar dat kwam er niet door. En er was hoge werkloosheid door de shift van de maakindustrie naar het Oosten. En toen was er eind de jaren ‘90 een visionaire ambtenaar die naar Ubisoft stapte en hen beloofde om de helft van de lonen te betalen als ze een studio zouden openen in Montréal. Ze twijfelden niet. Het werden finaal 500 medewerkers. Hoe lang de financiering liep, is niet geweten maar het bracht in ieder geval een explosie van de gaming en digital entertainment industrie op gang waar men nu de vruchten van plukt. De ad hoc ondersteuning evolueerde in een tax shelter en loonvoordelen voor R&D in multimedia. Dat werkte als een magneet voor honderden nieuwe bedrijfjes waardoor Montréal op vandaag koploper is in Artificial intelligence & big data, Video game, Visual effects en Virtual reality.

Een ander resultaat van deze strategische keuze is Moment factory. Zij ontwikkelen video mapping (projectie) voor films, publieke gebouwen, bruggen, concerten, winkelcentra, concerten. Madonna en Ed Sheeran zijn er klant voor hun world tours. Hun motto: we do it in public. Ken je de ervaring van een kampvuur: licht, vuur, sfeer, … Dat streven ze in elk project na, maar dan digitaal. Een van hun stokpaardjes is trouwens de Aura, een video mapping performance in de kathedraal van Montréal.
Casino’s zijn er ook klant. Zij spenderen traditioneel fortuinen aan thematische decoratie zoals kerstversiering. Moment Factory creëert voor hen nu projecties die per seizoen kunnen wisselen. Dat is 1 keer de projectoren installeren en daarna eindeloos customizen.


We zien er multidisciplinaire teams die bestaan uit visual artists, animators, interactive specialists, programmers, scenographers, inventors, magicians, storytellers, architects, …
Breng je je kinderen mee naar kantoor? Geen probleem! Als je maar oplevert.

Met 400 personen in 1 kantoor, lijkt het wel een digital sweat shop van de 21e eeuw, zeker als je weet dat hun kantoren gehuisvest zijn in oude textielfabrieken. L’histoire se répète? Nee hoor, ze worden correct betaald, en hebben super perks!

Check het bij Rodeo FX: bar, happy hours, zelfs een corporate dance. Alles wordt uit de kast gehaald om de creatievelingen happy & motivated te houden. Rodeo FX ontwikkelt special effects voor films als Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, Blade Runner, Ant-Man en series zoals Games of Trones. Tot 30% van het totale filmbudget gaat de dag van vandaag naar special effects.

We zijn ook te gast op de demo night van Jason Della Rocca, een guru entrepreneur in de gaming business. Game developpers mogen er elk 5 minuten pitchen over hun eigen ontwikkelde game. Er staan studenten van Howest DAE op het pogramma. Ze moeten niet onderdoen, in tegendeel. Maar wat had je gedacht, Rookies stemde Howest DAE tot de beste gaming school ter wereld.

In 2006 volgt de toetreding van de stad tot het unieke UNESCO Creative Cities Networkals designstad. Daarmee werden verder de fundamenten gelegd voor een creatief groeiverhaal. Als je in de stad rondwandelt, voel je dat dit een stad is die design (thinking) inzet om zichzelf te ontwikkelen.

Midden in de stad ligt het Quartier des Spectacles, hét culturele district van 1 vierkante kilometer vol met venues voor film, performance, concerten, festivals. Met een werkingsbudget van 8 miljoen euro en 40 teamleden, werken ze aan de heraanleg van de publieke ruimte zoals nieuwe pleinen voor events en bouwen ze participatieve creatieve installaties. Die installaties reizen ondertussen de wereld rond.

Een ander initiatief in de publieke ruimte zijn de wijkprojecten van de Pépinière des Espaces Collectifs. Ik ontmoet er Jérôme Glad die vertelt over hoe ze wijken opwaarderen door er participatieve events op te zetten. In de voorbije 5 jaar, werden meer dan 30 locaties volgens een vaste methode tijdelijk ingevuld.

De stad lauwert handelaars die aandacht geven aan een doordacht ontwerp van hun zaak. Het project Commerce Design zet handelaars en designers in de kijker die samenwerkten om een restaurant, bar, hotel, winkel, … uit te denken die de ultieme totaalervaring creëert voor de klant. Het project loopt sinds half de jaren negentig. Commerce Design zet per jaar een grootste communicatieactie op om 20 handelaars en designers in de kijker te zetten. Dit is een bewuste strategie van de stad om andere handelaars te overtuigen ook in te zetten op de ervaring van de eindklant en daartoe samen te werken met een ontwerper. Het feit dat beide partijen de prijs winnen, is hét sterke punt van het project, als we luisteren naar Zebulon Perron en Laurent McComber, twee interieurarchitecten die we ontmoetten en werkten voor respectievelijk Café le Parvis en Boulangerie Guillaume. De ondernemers achter deze zaken zijn vol lof over Commerce Design en de awareness die het hen bracht. De samenwerking met een designer, het integreren van design thinking, en de communicatie machine van Commerce Design gaf de handelaars dan weer een concurrentieel voordeel. Boulangerie Guillaume heeft naast zijn brood ook merchandising van de zaak: mutsen, tote bags, jumpers, … alles is uitgekiend tot in de puntjes.
Trouwens, in Kortrijk starten we in 2019 ook met Commerce Design, waarbij we zelfs ook gaan matchmaken tussen handelaars en designers om nieuwe projecten in gang te zetten.

- Café le Parvis

- Boulangerie Guillaume
Een soort tegenganger van onze DesignX50 uitgave is het de catalogus CODE Souvenir. Dit bevat 200 producten van ongeveer 60 designers uit Montréal die dienst kunnen doen als protocollaire of zakelijke geschenken. Ze werden geselecteerd via een oproep en met als belangrijkste criterium ‘de spirit uitstralen van Montréal’. Het overzicht wordt om de 2 jaar vernieuwd. Uit de opvolgingsrapporten begrijpen we dat dit gemiddeld $20K omzet per ontwerper extra binnenbrengt.

Mijn conclusies:

  • Montréal mag dan wel qua size veel groter zijn, er zijn een aantal projecten die we zeker kunnen overnemen, zoals Commerce Design.
  • Het levert op om als stad en regio de strategische keuze te maken voor de creatieve sectoren (gaming / design), de vruchten pluk je na 10 à 15 jaar.
  • Het is er ongelooflijk koud in de winter. Toen ik er was: -16°C. Maar het is gezond, je houdt het hoofd ook letterlijk koel bij alle coole projecten en bedrijven die je leert kennen.
  • Er is een ongelooflijke diversiteit die heel spontaan en respectvol samenhangt. Om bij de pépinière te geraken rijden we door de gay village, een soort Overpoort opgefleurd met regenboogvlaggen. De Mexicaanse taxichauffeur leek er echt trots op.
  • En mocht je je nog afvragen waarom de hashtag ‘queen’ bovenaan staat. Wel, ik ben iemand met een auditief geheugen. Op de terugvlucht zag ik de film Bohemian Rhapsody. En dus zijn er nu een aantal nummers van Queen voorgoed onlosmakelijk verbonden met mijn Montréal-experience.


Montréal, tu étais top!

Met dank aan Howest DAE om de inspiration tour op te zetten en Marie-Josée Lacroix, head of the Bureau du Design Montréal voor de versterking van de Kortrijk-Montréal connectie."

20190201 110144 341x0 is20190201 150216 1057x0 is20190129 171103 514x0 is20190130 105449 1057x0 is