HACK THE MATERIAL - A Flooring Experiment
Designer Sep Verboom en young talents Amber Dewaele en Isabeau Goddé halen met IVC Commercial de vloer vanonder je voeten.
Een installatie op basis van vinyl en tapijttegels van IVC Commercial, maar dan volledig uit de context gehaald. Drie designers, waaronder Designer van het Jaar 2020 Sep Verboom, gingen aan de slag onder de noemer “Hack The Material” en ondertussen bereikte het project zijn eindstation. Het resultaat is een installatie die vertrekt vanuit de-flooring, met een organische uitstraling waarin zintuiglijke beleving en wellbeing de rode draad vormen. De installatie wordt op het WONDER-festival van o.a. Biënnale Interieur, stad Kortrijk en Designregio Kortrijk voorgesteld. Sep en young talents Isabeau Goddé en Amber Dewaele blikken terug op een avontuurlijk design traject.
Zo’n maand geleden kondigde IVC Commercial het project ‘Hack The Material’ aan. IVC Commercial, de project divisie van IVC Group met hoofdzetel (Avelgem) en productie in België, is een wereldspeler in het ontwerpen en produceren van vloeroplossingen, waaronder tapijttegels, luxe vinyltegels (LVT) en heterogeen vinyl voor gebruik in zakelijke, openbare en particuliere omgevingen. IVC Commercial zette Sep Verboom van Livable Platform en young talents Isabeau Goddé en Amber Dewaele aan het werk om haar product te ontleden en er iets helemaal anders en vernieuwend van te maken. De designers kregen doelbewust carte blanche om hen zo alle artistieke vrijheid te bieden, al moest het trio wel rekening houden met de waarden van het merk. Samen doorliepen ze de voorbije maand een intensief proces waarbij ze from scratch vinyl, LVT en de tapijttegels van IVC Commercial uit de context trokken.
Hack the Material: vloeren vanuit een ander perspectief
Aan het eindproduct ging heel wat denkwerk vooraf. Het drietal werd eerst en vooral ondergedompeld in de wereld van IVC Commercial en haar producten. Daarna gingen ze ermee aan de slag: plooien, kleven, buigen, smelten, uit elkaar halen,... “Zo konden we het materiaal beter leren begrijpen”, duidt Sep. “We wilden vinyl, LVT en tapijttegels helemaal uit de context halen om tot iets volledig nieuws te komen. De-flooring dus. Zelfs letterlijk, want het eindproduct lijkt in niets op de oorspronkelijke vloerbekleding.”
“Iedereen kent vinyl en tapijttegels als een 2D-materiaal”, vult Amber aan. “Wij hebben geprobeerd om het via een installatie een driedimensionale vorm te doen aannemen. Zo wordt de-flooring heel concreet omdat het niet meer gerelateerd is aan vloerbekleding.”
Biophilic design meets wellbeing
IVC Commercial zelf houdt in haar ontwerpproces continue rekening met wat haar vloeroplossingen doen met de eindgebruiker en welke emotie die losmaken. Justine Huysman, Product Designer IVC Commercial: “Tapijttegels zijn een modulaire oplossing voor commerciële ruimtes waar ze echt kunnen bijdragen tot het welzijn van de mensen in een ruimte. Lawaai binnen en buiten de ruimte wordt geabsorbeerd zodat de nodige rust kan worden gewaarborgd. Een mooi voorbeeld van hoe tapijttegels en wellbeing hand in hand gaan.”
IVC Commercial doet intensief onderzoek naar de invloed van haar vloeroplossingen op het welbehagen van de eindgebruiker. Net daarom zet IVC Commercial in op aangename, comfortabele, akoestische, technisch sterke en duurzame materialen als cruciaal element binnen wellbeing, met extra focus op ‘biophilic design’. Biophilic design vertaalt zich binnen het ontwerpproces van IVC Commercial in het integreren van natuurlijke elementen in het design. “Een vloer is de basis van een ruimte en heeft een grote impact op de uitstraling van het interieur en hoe we de ruimte ervaren. Elementen uit de natuur integreren in het interieur heeft een positieve invloed op ons geluksgevoel en op onze gezondheid”, aldus Elise Bylo, Design Manager bij IVC Commercial.
Met dat wellbeing-thema gingen ook de drie designers aan de slag. “Door het vinyl en de tapijttegels volledig te hacken en een 3D-opstelling op ooghoogte te maken, worden niet enkel de voeten, maar alle zintuigen geprikkeld”, vertelt Amber. “Je loopt errond en het spreekt zoals jij het zelf interpreteert je zintuigen aan. Iedereen krijgt een andere emotionele ervaring. Wij zeggen niet hoe je de installatie moet opvatten.” Om het wellbeing-concept uiterlijk kracht bij te zetten, werkte het drietal met organische vormen en kleuren in de installatie. “Door bepaalde plooien te maken in het vinyl en de tapijttegels krijg je organische, bijna natuurlijke vormen. Daarnaast keren vooral groene en blauwe – beide natuurtinten – terug.”
Een heilige drievuldigheid
Jonge designers Isabeau Goddé en Amber Dewaele kregen met Sep aan hun zijde de expertise van een ervaren designer. “We zijn drie totaal verschillende profielen, maar net daardoor werkt het goed”, zegt Amber. “Isabeau is thuis in de textielwereld. Zij vergeleek al gauw het vinyl met een soort plooibaar leder wat ons hielp in de vormgeving. Ikzelf kom uit de meubelwereld en houd me graag bezig met de storytelling en de emoties die een product losmaken. Ik droeg voornamelijk bij aan de kleurkeuze en de zintuiglijke prikkels die de installatie kan voortbrengen.”
Sep Verboom fungeerde als ervaren klankbord voor de twee young talents en werd vanuit zijn Livable Platform de lijm tussen de drie verschillende profielen. “Livable had hier de functie van trajectbegeleider”, verduidelijkt Sep. “We brachten actoren samen die normaal niet in elkaars vaarwater komen en verbonden jong talent met industrie. Op die manier kon ik mijn expertise doorgeven aan de young talents.”
De installatie kan je van 15 oktober tot 14 november zelf komen beleven en bewonderen op WONDER Kortrijk Creativity Festival.
Een heilige drievuldigheid
Jonge designers Isabeau Goddé en Amber Dewaele kregen met Sep aan hun zijde de expertise van een ervaren designer. “We zijn drie totaal verschillende profielen, maar net daardoor werkt het goed”, zegt Amber. “Isabeau is thuis in de textielwereld. Zij vergeleek al gauw het vinyl met een soort plooibaar leder wat ons hielp in de vormgeving. Ikzelf kom uit de meubelwereld en houd me graag bezig met de storytelling en de emoties die een product losmaken. Ik droeg voornamelijk bij aan de kleurkeuze en de zintuiglijke prikkels die de installatie kan voortbrengen.”
Sep Verboom fungeerde als ervaren klankbord voor de twee young talents en werd vanuit zijn Livable Platform de lijm tussen de drie verschillende profielen. “Livable had hier de functie van trajectbegeleider”, verduidelijkt Sep. “We brachten actoren samen die normaal niet in elkaars vaarwater komen en verbonden jong talent met industrie. Op die manier kon ik mijn expertise doorgeven aan de young talents.”
De installatie kan je van 15 oktober tot 14 november zelf komen beleven en bewonderen op WONDER Kortrijk Creativity Festival.
Fotografie door Alexandre Van Battel en Jonas Verbeke