
Winnaars van de Henry van de Velde Awards 2026
Zoals elk jaar bekronen de Henry van de Velde Awards producten, projecten, diensten en systemen van ontwerpers en bedrijven uit Vlaanderen die met doordacht design een positieve impact hebben op economie, omgeving en samenleving. Een vakjury selecteerde binnen negen categorieën de winnaars van de meest prestigieuze designprijzen van België. Tussen de winnaars dit jaar zit o.a. onze Designer in Resident Kato Herbots met haar project Residents of Solar Space, Revor Group uit Kuurne met haar circulair en modulair bedframe Neonest en ABBY Kortrijk.
Dit zijn de Henry van de Velde Awards winnaars binnen de projectcategorieën:
1. Business Innovation
Borro - Sim systeem voor herbruikbare bekers
Designbureau: Borro BV (Antwerpen)
Partners: Re-uz, Seeder, Imec Istart, IPB, Sjef, Weeze, Adyen, CCV
Easy Checkout
Designbureau: Superellipse (Mechelen)
Opdrachtgever: Colruyt, in samenwerking met Smart Technics en Superellipse
NEARGRID compact
Designbureau: MAXIMALdesign (Antwerpen), Superellipse (Mechelen)
Opdrachtgever: NEARGRID
2. Consumer
Easy Wheely
Designbureau: Wannes Van Laerhoven / Easy Wheely (Kortenberg)
Partners: Zorglab Aalst, CrossCare 2.0 Interreg Vlaanderen-Nederland
RuTM Booster
Designbureau: Studio Gooris (Hong-Kong)
Opdrachtgever: Bombol Limited
SmartGames IQ Deluxe Editions
Designbureau: Smart Toys & Games (Kontich)
3. Crafts by Bokrijk
De verloren juwelen van koningin Louise-Marie d'Orléans
Designers: Charlotte Vanhoubroeck (Gent)
Partners: Universiteit Hasselt, PXL-MAD School of Arts, Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO-Vlaanderen)
Dit project werd in 2020 geselecteerd voor onze expositie WE ARE THE NEXT GENERATION in Broelkaai 6 Kortrijk tijdens WONDER Creativity Festival.
Charlotte Vanhoubroeck (°1991, Gent), juweelkunstenaar en kunsthistorica, onderzocht de verloren sentimentele juwelen van Louise-Marie d’Orléans, de eerste koningin van België (1812–1850). De juwelen (o.a. miniatuurportretten, gegraveerde boodschappen, haarlokken,...) gingen verloren, waardoor deze enkel nog door archiefbeschrijvingen kunnen worden bestudeerd. Op basis van grondig kunsthistorisch en artistiek onderzoek reactiveerde Charlotte de juwelen, en creëerde nieuwe objecten die de gevoelswereld van Louise-Marie op een hedendaagse manier tot leven brengen.

Porcelain Dawn
Designbureau: Middernacht & Alexander (Aalst)
Shifting Colors
Designer: Esther Van Schuylenbergh (Brugge)
Shifting Colors is een serie geweven panelen die traditionele ambachtelijke technieken combineert met digitale ontwerptools. Door subtiele verschuivingen in kleur en structuur ontstaan vloeiende kleurovergangen die het repetitieve karakter van het dobbyweven doorbreken. Op een handgetouw kunnen kettingdraden variëren in materiaal, dichtheid en doorhaling, waardoor nieuwe interacties tussen kleur en structuur mogelijk worden. Het resultaat is een speelse en monumentale serie panelen waarin kleine geometrische patronen zich ontvouwen tot onverwachte, dynamische gradiënten.

4. Design Research
Decentering Design - Practice in a More-than-human World
Designbureau: Onderzoekscentrum Futures through Design van de School of Arts Gent, Art Paper editions / Jurgen Maelfeyt BV
Partners: Howest - Digital Design & Development (Devine)
Opdrachtgever: HOGENT
Decentering Design is een research-through-design project dat onderzoekt hoe ontwerp kan bijdragen aan een inclusieve toekomst door de mens niet langer centraal te stellen, maar te begrijpen als onderdeel van een meer-dan-menselijk netwerk. Het project daagt ontwerpers en kunstenaars uit om hun processen te openen voor andere vormen van aanwezigheid, kennis en agency via kleine, non-lineaire werkvormen die zowel methode als resultaat zijn. Deze oefeningen zijn gebundeld in de publicatie Decentering Design: Practice in a More-than-human World en bieden handvatten voor reflectie én actie, waarmee een verschuiving in ontwerpdenken van antropocentrisch naar relationeel, ecologisch en multispecies-georiënteerd wordt gestimuleerd.

Residents of Solar Space
Designbureau: Kato Herbots (Velm)
Partners: Dermatoloog Maselis, B&T Textilia, LUCA Productdesign Genk, LUCA Textiel Gent, Industriemuseum Gent, Marianne Winten, Johanna Seelemann en Niek Kosten voor de ondersteuning.
Residents of Solar Space onderzoekt hoe ontwerp kan bijdragen aan een gezondere en bewustere omgang met de zon. Waar we ons vandaag wenden tot zonnecrèmes om ons te beschermen tegen te veel zonlicht, en tot voedingssupplementen om gebrek aan zonlicht te compenseren, verkent dit project alternatieve materialen en objecten die onze natuurlijke relatie met zonlicht herstellen. Een zonnelaken met geïntegreerde zonne(baad)wijzer biedt inzicht in de aanmaak van vitamine D en in de veilige blootstellingstijd op basis van uv-index en huidtype. Een uv-transparante trui van PLA houdt je warm, terwijl hij je toch voldoende blootstelt aan het noodzakelijke zonlicht.
Residents of Solar Space werd in 2024 geselecteerd en geëxposeerd op WE ARE THE NEXT GENERATION in de Budafabriek Kortrijk, op het WONDER Creativity Festival.
Het discours rond zon en gezondheid is sterk gepolariseerd; de zon wordt vaak als uitsluitend goed of slecht beschouwd. Met mijn project wilde ik nuance brengen en aantonen dat het beide is, afhankelijk van factoren als tijd, uv-intensiteit, huidtype en context. Mijn focus op materialen kwam daarbij vanzelf. Ik werk vanuit een sterk materiaal-gedreven ontwerppraktijk en geloof in de kracht van materialen, zowel functioneel, discursief als narratief. Materialen maken abstracte ideeën ervaarbaar en stellen ons in staat nieuwe manieren van relateren tot de wereld vorm te geven.

Stad zonder Postcode
Designer: Franne Lefever (Hertsberge)
5. Digital Design
Rubens Experience
Designbureau:Wondering BV (Gent)
Partners: Create.eu (multimedia),Bruns (maatwerk, vitrines, meubilair en interactieve opstellingen), Chris Pype (Licht)
Opdrachtgever: Het Rubenshuis (Antwerpen)
Shared Memories
Designbureau: Joey Kissen & Jens Demarest (Gent)
Walden BOX
Designbureau: Walden BOX (Kruibeke)
Partners: Verhaert
Opdrachtgever: Walden Group
6. Environment
Essens Circular
Designbureau: Samsonite Europe N.V. (Oudenaarde)
Partners: Aarova, LyondellBasell, Circularise
Neonest
Designbureau: Superellipse (Mechelen)
Opdrachtgever: REVOR GROUP (Kuurne)
Neonest is een circulair en modulair bedframe gemaakt uit 100% gerecycleerd materiaal, dat dankzij zijn circulair ontwerp, innovatieve klik- en bekledingssysteem een duurzaam alternatief biedt voor traditionele houten of metalen frames. Dankzij het monomateriaal ontwerp is het frame na gebruik volledig recycleerbaar en biedt het een duurzaam alternatief voor traditionele houten of metalen bedden. Met gepatenteerde features zoals Neoconnect, Neohold en Neocord ontwikkelden we een innovatief klik- en schuifsysteem waarmee het frame eenvoudig gemonteerd en gedemonteerd kan worden, zonder gereedschap. Stoffering kan makkelijk bevestigd en vervangen worden, waardoor het product zowel visueel als functioneel jarenlang meegaat. Het ontwerp combineert zo circulariteit, flexibiliteit en langdurige esthetiek.

Neonest is het eerste circulaire bedframe ter wereld dat volledig gemaakt is uit post-consumer gerecycleerd plastic. Zo bewijst Neonest dat hoogwaardige producten niet ten koste hoeven te gaan van de planeet, maar juist kunnen bijdragen aan een gesloten, circulaire economie.
WVDM Living Lab
Designbureau: MAKER architecten (Gent)
Partners: Origin architecture & engineering, VK architects & engineers, VITO, Beneens
Opdrachtgever: VUB (Vrije Universiteit Brussel)
7. Graphics
Fever Dream - Victor Verhelst
Designbureau: Studio Corbin Mahieu (Gent), Victor Verhelst (Gent), Lennart Van den Bossche, Type Designer: Ilya Koers
Partners: Fedrigoni Special Papers, Albe De Coker, PLUS-ONE Projects, Sidequest
Het doel van dit uniek portfolioboek is de grens tussen boekdrukkunst en kunst te doen vervagen en een kunstwerk te creëren dat verder gaat dan een vluchtig salontafelboek.
Het boek bundelt vijf jaar werk van digitaal kunstenaar Victor Verhelst in een uniek object dat de grens tussen boekdrukkunst en kunst doet vervagen. Met een speciaal ontwikkeld variabel font, nieuw Fedrigoni-papier en innovatieve digitale printtechniek ontstaat een bijna 500 pagina’s tellend oeuvre waarin typografie en visueel experiment samenkomen. Elk exemplaar is uniek: de backcover toont telkens een fragment van een monumentaal kunstwerk dat voor dit project werd gemaakt. Het volledige werk wordt pas volledig zichtbaar wanneer alle boeken samen worden gelegd tijdens de opening van de solotentoonstelling in de Plus One Gallery, waardoor het portfolioboek zelf onderdeel wordt van een groter kunstwerk.

Kunsthal Gent
Designbureau: Kunsthal Gent
‘Tussenruimte’
Designbureau: Dragan Marinkovic (Roeselare)
Times New ROMA is een letterfont dat Latijn en Cyrillisch verenigt. Het brengt twee werelden samen en weerspiegelt de ervaring van immigranten en vluchtelingen, door deze twee te verbinden. Door de immigratie naar België vanuit Servië (2011), moesten Dragans ouders en hijzelf een nieuw alfabet leren lezen en schrijven. Dat inspireerde om een alfabet te ontwerpen dat zowel leesbaar is voor wie geboren en getogen is in België, als voor mensen uit Servië. Het weerspiegelt de vervreemding en verwarring die vaak ervaren wordt bij het navigeren door een nieuwe taal en cultuur. Het project koppelt typografie aan verhalen van migratie, en biedt zo een tastbare manier om de kloof tussen twee werelden te overbruggen.
Tussenruimte werd in 2024 geselecteerd en geëxposeerd op WE ARE THE NEXT GENERATION in de Budafabriek Kortrijk, op het WONDER Creativity Festival.
De jury over dit project: 'Tussenruimte is een poëtisch en persoonlijk project waarin de ervaringen van immigranten en vluchtelingen centraal staan. Het brengt het Latijnse en het Cyrillische schrift samen in een prachtige publicatie en een nieuw lettertype. Daarmee slaagt het erin via design een brug te slaan tussen twee werelden en mensen te sensibiliseren. Het project bezorgde de jury kippenvel. We zien hier een nieuw talent dat overtuigend zijn intrede doet in de wereld van grafisch ontwerp en typografie.'

8. Habitat
FERRATA
Designbureau: Dorien Eeckhout (Deurne) & Jonas van Put (Antwerpen)
POOK
Designbureau: Jeff Rutten Objects (Tessenderlo)
Partners: Jan Verheyen
Scrap Chair
Designbureau: ROVER project (Aalst)
Partners: OptimaT, MetalClean, Voortzettende Opleiding Meubelontwerp (Thomas More Mechelen)
De SCRAP-Chair is een circulaire tuinstoel die volledig vervaardigd is uit industriële reststromen van de Vlaamse industrie. Het project vertrekt vanuit een dubbele ambitie: het herdenken van afval als grondstof én het creëren van een volwaardig, esthetisch meubel dat niet inboet aan comfort of kwaliteit.
Het zitvlak hergebruikt restplaten met authentieke perforaties van ponsprocessen, terwijl het frame bestaat uit gebogen en gelast betonijzer. Ontworpen voor binnen- en buitengebruik, combineert de stoel een tijdloos, robuust silhouet met comfort en esthetiek. De eerste oplage van 50 exemplaren werd geproduceerd bij maatwerkbedrijf OptimaT, en is personaliseerbaar in elke RAL-kleur.
De SCRAP-Chair stond geëxposeerd op WONDER Creativity Festival 2025.
9. Spaces
Abby Kortrijk
Designbureau: Tab Architects BV (Gent), Barozzi Veiga (Barcelona)
Opdrachtgever: Stad Kortrijk
Abby Kortrijk is een eigenzinnig, speels en laagdrempelig museum voor beeldende kunst, dat met zijn innovatieve concept 'Stadsliving' bevraagt wat een museum vandaag kan en moet zijn, voor wie en door wie. Met ‘de Stadsliving’ introduceert Abby een vernieuwend museaal concept: een laagdrempelig open huis dat als een experimentele buitenschil rond de klassieke museumzalen is gedrapeerd en fungeert als een third space in het hart van de stad, waar bezoekers, makers en lokale gemeenschappen samenkomen, programma delen en participatieve projecten ontwikkelen. Het museum slaat bruggen tussen kunst, erfgoed en design, en herdefinieert het begrip eigenaarschap en presentatie. Elke twee jaar wordt de Stadsliving door een andere kunstenaar ingericht; in de eerste editie creëerde Rinus Vandevelde meubels, kamerplanten en lampjes uit karton, hout en verf, als knipoog naar Kunstwerkstede De Coene (1888-1977).
Het doel was een nieuw soort museum te creëren: een open en veelzijdige plek, een ‘huis met vele kamers’ in de wonderlijke setting van het Begijnhofpark. Met subtiele ingrepen verrijkte de nieuwe architectuur de geschiedenis van de site en gaf ze ruimte aan de toekomst: een ideale setting om kunst te presenteren als spiegel van onze gelaagde, veranderlijke en diepgewortelde identiteiten.

Genk op Gang
Designbureau: Studio-tic (Genk), HET LABO vzw (Hasselt), Depot Roel Vandebeek (Maasmechelen)
Opdrachtgever: Stad Genk
GPG - Toren voor Dier en Mens
Designbureau: URA Yves Malysse Kiki Verbeeck (Brussel)
Partners: Denkbar (structuur), Sweco Belgium NV (masterplan), Driekwart Groen (natuurinclusief bouwen)
Opdrachtgever: Agentschap Natuur en Bos i.s.m. Stad Gent
Save the date
Op 27 januari 2026 vindt in Bozar in Brussel de feestelijke awardceremonie plaats, waar alle winnaars van de Henry van de Velde Awards 26 bekendgemaakt worden. Op het podium worden de Gold, Silver en Bronze Awards uitgereikt binnen de negen projectcategorieën: Business Innovation, Consumer, Crafts by Bokrijk, Design Research, Digital Design, Environment, Graphics, Habitat en Spaces.
Bovendien worden dan ook de winnaars van de Lifetime Achievement, Young Talent, Company, Ecodesign by OVAM en Public Gold Awards gehuldigd.
Vanaf 27 november kunnen geïnteresseerden zich registreren om de uitreiking bij te wonen.











