OpgeLAPt: circulair spel van eventbanners

Ben je als gemeente of stad op zoek naar een oplossing voor jouw heras eventbanners? Wil je ze een nieuwe sociale bestemming geven?

De Circulaire Cocreatie Hub ontwikkelde enerzijds een guideline om slimmer om te gaan met city marketing producten én anderzijds een tegelspel voor kinderen ontwikkeld met de reststroom van banners. En dit kan ook voor jouw stad of gemeente!

Opgelapt Cico hub x AJKO met kinderen2

Slimmere city marketing

Elke promotie, elk evenement, elke gelegenheid brengt een visuele campagne met zich mee. Wat is er mooier dan deze te laten schitteren op een vlag of spandoek?

Maar visuele citymarketing laat ook zijn sporen na. De vlaggen en spandoeken belichamen de tijdelijke identiteit van de gebeurtenis. Na het evenement blijft er een spoor van afval achter.

Binnen het kader van de CICO Hub (Circulaire Co-creatie Hub) gingen ontwerpers Saartje Allosserie, Giel Dedeurwaerder, Yani Vandenbranden , Pjotr Vandierendonck en Arend Vandenberghe op zoek naar oplossingen voor de reststroom die ontstaat na deze visuele campagnes. Het doel was om deze stroom om te zetten in iets bruikbaars, iets moois, iets dat een tweede leven verdient in onze stad. Daarnaast schreven ze een set aan guidelines uit die steden en gemeenten kan helpen om slimmer om te gaan met city marketing materiaal.


CICO HUB Affiche slogan
Opgelapt Cico hub x AJKO tent

OpgeLAPt

Binnen de vlaggen bestaan er verschillende materialen; herasdoeken bestaande uit pvc gecoate polyester en vlaggen uit 100% polyester. Gezien deze laatste volledig gerecycleerd kunnen worden werd de focus gelegd op de herasdoeken.

Na een grondige analyse van het materiaal en de behoefte die er is binnen de stad, kwam het collectief van ontwerpers al snel uit bij kinderen en jeugdwelzijn. Uit onderzoek bleek ook dat voornamelijk replicaspeelgoed (zoals kleine mensen, auto’s, dieren, …) of constructiespeelgoed met een open einde de creativiteit van kinderen stimuleert. Om van hieruit verder te werken gingen ze in gesprek met het Kortrijkse jeugdwelzijnswerk AjKo, dat tevens verantwoordelijk is voor de mobiele Pretmobiel. Dit is een sprankelend initiatief dat zich toewijdt aan inclusieve, toegankelijke én gratis animatie op openbare plekken in de stad. De Pretmobiel trekt door de straten en biedt vrij spel met de ondersteuning van enthousiaste vrijwillige animatoren.

Als toevoeging voor deze Pretmobiel ontwikkelde het collectief een spel bestaande uit een mozaïek van LAPpen, uit de herasbanners van de stad, dat kinderen uitnodigt om op een intuïtieve en inclusieve manier te gaan bouwen en creëren. De abstracte vormgeving stimuleert kinderen om ze op duizend verschillende manieren te interpreteren. Het spel kan ingezet worden binnen speelpleininitiatieven van de stad of gemeente.

Een opgeLAPt spel bestaat uit 54 tegels, op die maat gesneden om snijresten te vermijden. De LAPpen kunnen aan de hand van rekkerlussen en een eenvoudige knooptechniek aan elkaar verbonden worden om zo een groot LAPpendeken te vormen dat dan volgens interpretatie kan gebruikt worden als tent, speelmat, …

Op deze manier wordt het materiaal van de stad met een sociaal doel teruggegeven aan de inwoners van de stad om creatief aan de slag te gaan.

We willen nu ook andere steden en gemeenten de kans geven om met hun materiaal een spel te laten maken. Het materiaal kan indien nodig aangevuld worden met herasdoeken uit andere kanalen. In samenwerking met maatwerkbedrijven produceren we voor jou een op maat gemaakt spel.


Ben je geïnteresseerd om een spel te laten ontwikkelen voor jouw stad of gemeente?

Dit project is een samenwerking tussen Designregio Kortrijk, Howest, Voka West-Vlaanderen, Leiedal en WAAK, met de steun van Vlaanderen Circulair en het Departement Werk en Sociale Economie. De productie van het spel is in samenwerking met Arcor, een maatwerkbedrijf in Ronse.

DRK logo RGB
Logo LEIEDAL dark 25x25mm
Howest hogeschool logo RGB BLAUW
WAAK met baseline CMYK
Voka west vlaanderen
Vlaanderenisduurzaamondernemen
2022 DRK UCCN logo BLAUW ROOD RGB