Expertendag design: futureproof ondernemen
Op donderdag 3 november organiseert Flanders DC ism Designregio Kortrijk een expertendag design in Kortrijk voor designers en ondernemingen uit de designsector die minstens drie jaar actief zijn.
We nodigen 6 sprekers uit over inclusieve communicatie, duurzaamheid, authentiek leiderschap, artificiële intelligentie en immersive design.
Tijdens deze Expertendag gaan we dieper in op al je vragen rond futureproof ondernemen. Hoe zullen maatschappelijke trends de ontwerppraktijk van morgen beïnvloeden? Hoe kan je inclusiever communiceren en een grotere doelgroep bereiken? Hoe pak je best duurzaamheid aan in jouw bedrijf? Op welke manier kan jij voluit gaan voor authentiek leiderschap? Hoe kan je AI gebruiken in design en waar liggen de opportuniteiten van immersive design? Aan het einde van de dag ga je naar huis met frisse inzichten, bruikbare tips en nuttige contacten.
Concreet
We starten de dag met een sessie rond future thinking, die plenair doorgaat. Je kiest bij inschrijving bij welke experts je graag in een klein groepje op de sofa plaatsneemt. Je kan ook aangeven of je graag een 1-op-1 gesprek met een van hen wenst. Wij zorgen voor een gepersonaliseerde dagplanning, maximaal rekening houdende met je voorkeuren, zodat je zoveel mogelijk uit deze dag kan halen. ’s Middags schuiven we samen aan voor de lunch en aan het einde van de dag is er een afsluitende netwerkdrink op het WONDER Creativity Festival.
Een ticket kost 120 euro (excl. btw) inclusief lunch en afsluitende drink.
Voor wie?
Dit is een event voor groeiende en mature ondernemingen uit de designsector (ontwerpers, productontwikkelaars, ontwerpbureaus, grafisch vormgevers, service designers,...): we verwachten dat je minstens drie jaar actief bent.
Programma
De dag wordt ingeleid door een plenaire sessie:
Future Thinking — Kate Stockman
Voor welke uitdagingen staan we? Hoe reageren wij daar als mens op en wat is de rol van de nieuwe generatie daarin? Kate Stockman is een succesvolle en ervaren merk- en business-strateeg, toekomstonderzoeker en innovatiecoach. Ze leidt strategieworkshops en creatieve brainstormsessies en helpt zowel merken als bedrijven (zoals Tomorrowland, The Woody Group, Bpost en Coca-Cola) om hun blinde vlekken te zien en in te zetten op duurzame, realistische groei. Kate zal in deze sessie ook dieper ingaan op een aantal disruptieve en hoopvolle initiatieven. Je leert te begrijpen wat er vandaag speelt (en waarom), zodat je je beter kan voorbereiden op een toekomst in volle transformatie. Kate is beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
Je kan een keuze maken uit volgende thema's en experts:
Inclusieve communicatie — Sana Sellami
Een steeds diversere maatschappij daagt ons uit, waardoor een verandering in communicatie zich aandient. Hoe zorg je ervoor dat een zo groot mogelijke groep zich aangesproken voelt? Dat niemand zich uitgesloten voelt? En op welke manier connecteer je met die brede doelgroep, zowel in je bedrijf als daarbuiten? Inclusieve communicatie is het antwoord. Sana Sellami is socioloog en communicatiestrateeg. Ze bouwde expertise op binnen het domein van diversiteit en inclusie, en begeleidt organisaties en merken in employer branding en andere communicatie-uitingen. In deze sessie doe je inspiratie op om jouw communicatie inclusiever te maken. Sana Sellami is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
Positieve impact en duurzaamheid — Daphne De Wit (Statik)
Een 40-tal Belgische bedrijven dragen momenteel het B-corplabel, een internationaal erkend duurzaamheidslabel. Wat houdt dit precies in? Hoe lang duurt zo’n traject en hoe begin je met duurzaamheidscommunicatie? Digitaal bureau Statik is sinds 2021 een B Corp, wat wil zeggen dat business as a force for good deel uitmaakt van haar DNA. Positieve impact kan vele vormen aannemen: van werkgeluk, inclusie en voetafdrukberekening tot communicatie, transformatie en inspiratie. Als duurzaamheidscoördinator met een achtergrond in communicatie houdt Daphne De Wit ervan om het duurzaamheidsverhaal van Statik en haar klanten op een toegankelijke en inspirerende manier te verspreiden. Daphne De Wit is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
Leiderschap in transitie — Hans Hoegaerts
‘Futureproof' gaat hand in hand met verandering en leiderschap. Verandering op zich is niet zo ingewikkeld, transitie daarentegen is taai. Hoe vertalen deze begrippen zich vanuit het perspectief van jouw leiderschap? Op welke manier kan jij, vanuit je authentieke leiderschap, transitie leiden? Hans Hoegaerts is een holistische coach die zich richt op het versterken van leiderschap door de thema's identiteit, vrijheid en levendigheid aan te raken bij leiders en teams. Hij specialiseerde zich in het zichtbaar maken en transformeren van patronen, overtuigingen en fysieke spanningen die je weerhouden om voluit in deze thema's te gaan staan. Op basis van jouw vragen bespreekt Hans tips, tricks en perspectieven en licht hij een tip van de sluier van jouw archetype als leider. Hans Hoegaerts is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
Mogelijkheden van AI — Thomas Valcke (Creax)
Artificiële intelligentie is ook de designwereld binnengedrongen. Hoe wordt het al toegepast binnen design? Waar liggen de mogelijkheden voor de toekomst? Thomas Valcke is lead designer bij Creax en onderzoekt de mogelijkheden van productontwerp en future thinking. Een van zijn vele motto's daarbij is: Run with the machines, not against them. Hij gaat daarbij op zoek naar nieuwe technologieën en manieren om te inspireren. In deze sessie ontdek je de wonderlijke toepassingen van AI in relatie tot productontwikkeling, service design en grafisch ontwerp. Thomas Valcke is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
Immersive design — Frédérique Malbrancke (Create)
De digitale wereld beperkt zich niet meer tot de vele schermen die we rond ons en bij ons hebben. Nieuwe technieken laten toe om omgevingen te creëren waarin bezoekers letterlijk de digitale wereld betreden of er zelf invloed op hebben. Ze worden met andere woorden ondergedompeld in een totaalervaring. Fréderique Malbrancke is één van de oprichters en artistiek directeur van CREATE.eu waar hij een team van kunstenaars, designers en ontwikkelaars leidt. Zowel de keuze voor de technologie(ën), het verhaal, de tone of voice en de visuele stijl spelen een grote rol in het succes van de gecreëerde belevingen. Frédérique Malbrancke is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.