TRIPOD (Transregionaal project voor innovatie en bevordering van design - II)

Het “Transregional project for innovation and promotion of design-II” had als ambitie om van deze regio een model te maken voor kmo’s die concurrentiëler wilden worden op nieuwe markten en die dat doel wilden bereiken door designmiddelen aan te wenden.

Onze belangrijkste uitdagingen waren:

- De integratie van designelementen benadrukken als hefboom voor waardecreatie in ondernemingen, want design wordt al te vaak herleid tot een esthetisch gegeven,

- Ondernemingen begeleiden bij de valorisatie (ROI) van hun investeringen op het vlak van design,

- De grensoverschrijdende samenwerking en ontmoetingen tussen ondernemingen (en onderzoekers) en designers bevorderen met het oog op hogere waardecreatie,

- Een performante begeleidingsmethodologie op basis van gedeelde middelen ontwikkelen en verspreiden, ook al zijn onze designpraktijken verschillend.

Het project TRIPOD II wilde een pertinent en efficiënt antwoord bieden op de eerder gedefinieerde noden, en de grensoverschrijdende uitdagingen met succes het hoofd bieden. Daarom richtte het zich op de twee essentiële partijen van elk designproject:

- bedrijven en starters, met name KMO’s met gemiddeld tot groot groeipotentieel

- de designers (freelancers of agentschappen) die met hun expertise en knowhow innovatieve designprojecten opzetten en uitvoeren.

Binnen dit project werden vanuit Designregio Kortrijk locaties in publieke ruimte origineel aangepakt in samenwerking met bedrijven en designers volgens het 5x5-prinecipe en dit binnen de ruime regio Kortrijk.

Dit project werd uitgevoerd in samenwerking met grensoverschrijdende partners om de uitwisseling tussen expertise en knowhow optimaal te benutten.

Partners: Lille Design (FR, Lead partner), Aditec Pas-de-Calais (FR), CCI Grand Lille (FR), Ruches d’entreprises Nord de France (FR), Designregio Kortrijk (VL), Flanders Inshape (VL), Design Innovation (WA), Progress/Maison du Design (WA), IDETA (WA), Héracles (WA), Wallonie Design (WA)

Geassocieerde partners: Université de Mons (WA), Ecole Nationale Supérieure des Mines de Douai – Incubateur APUI (FR)

Het project startte op 1 oktober 2016 en liep tot 30/09/2020.

Het beheer van deze activiteiten vond plaats in regelmatig overleg met de operatoren van andere projecten binnen de GoToS3 portefeuille.

Dit project werd gerealiseerd “Avec le soutien du Fonds européen de développement régional – Met steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling” – Interreg V France-Wallonie-Vlaanderen.

Slimme vuilnisbak

DESIGN IN

DESIGN IN had als doelstelling het versterken en stimuleren van de ontwikkeling van handelszaken in de stads- en gemeentecentra in de regio, door gebruik te maken van designmethodieken, in een grensoverschrijdende werking in 4 regio’s: Kortrijk, Bergen, Doornik en Rijsel.

Looptijd: 01/01/2019-31/12/2022

Partners:


Geassocieerde partners:


AVEC LE SOUTIEN DU FONDS EUROPÉEN DE DÉVELOPPEMENT RÉGIONAL -
MET STEUN VAN HET EUROPEES FONDS VOOR REGIONALE ONTWIKKELING

Non Moodshop LR

Efro

Design Thinking voor Bedrijfsmodelinnovatie hielp kmo’s innovatieve bedrijfsmodellen te ontwikkelen via design thinking community events, begeleiding in het toepassen van design thinking methodieken en het verspreiden van instrumenten mbt design thinking.

Activiteiten:

  • Bewustwording door ervaringssessies en showcases
  • Begeleiding door transformatieateliers
  • Disseminatie via design thinking publicaties

Looptijd: 01/02/2019-31/01/2021
Totaal budget: €675.000
Toegekende EFRO-steun: €270.000 (40%)

75 B301 D2 E682 4918 894 F 3 DE7881 D0 BC8 1 201 a329958

C2L3PLAY

C2L3Play (Cross Border Living Labs) was HET Living Lab in de grensoverschrijdende regio Hauts-de-France/Wallonië/Vlaanderen voor de sector van de “Industries Culturelles et Créatives’ (de culturele en creatieve industrieën) (ICC). Het doel was om de CCI-sector economisch te “boosten’ door product- en/of marktexpertise aan te bieden door middel van prototypes of technologische bouwstenen die gevaloriseerd konden worden door derde bedrijven/industrieën.

www.crossborderlivinglabs.eu

Om deze doelstelling te bereiken, ondersteunden de partners van het Cross Border Living Lab geselecteerde projecten in een dynamiek van complementaire expertise, die bijdroegen tot waardecreatie in het interregionale gebied. De projectpartners van de drie grensoverschrijdende regio’s , Design Regio (Kortrijk), Leiedal (Kortrijk), Le Fresnoy (Tourcoing), Louvre Lens Vallée (Lens), Transcultures (Charleroi), TWIST (Liège), UMONS – Institut Numédiart (Bergen) – projectleider, UPHF – Université Polytechnique des Hauts-de-France (Valenciennes) waren bij het project betrokken. Andere geassocieerde partners die ook betrokken waren bij het project: Mundaneum (Bergen), SCV (Villeneuve d’Ascq), Pictanovo (Tourcoing), Les Rencontres Audiovisuelles (Rijsel), Lille Design (Tourcoing), le Phénix (Valenciennes), de Communauté d’Agglomération de la Porte du Hainaut (Valenciennes) en de Université de Lille (Villeneuve d’Ascq).

Sinds eind 2016 heeft het project steun verleend aan 15 initiatiefnemers (personen, ondernemers, startups) actief in de culturele en creatieve industrieën, een sector met een groot potentieel voor de economische ontwikkeling van het grensoverschrijdende gebied. Op macroniveau was de doelstelling van het project het opzetten van een grensoverschrijdend netwerk gebaseerd op bestaande fysieke structuren (projectpartners) die werkten in een “living lab”-dynamiek, rond het thema van culturele en creatieve industrieën.

Thema’s met betrekking tot culturele en creatieve industrieën werden uitgewerkt om de projecten te richten op innovatieve oplossingen die konden inspelen op ondernemers- of “onderzoeksvraagstukken”.

De 9 partners lanceerden driemaal per jaar oproepen tot het indienen van projecten in het grensoverschrijdende gebied om ondernemers, kunstenaars/creatievelingen en personen te bereiken die op zoek gingen naar professionele en multidisciplinaire ondersteuning om hun projecten succesvol uit te voeren. De ondersteuning van het C2L3Play-project vond plaats vóór de ontplooiing van een bedrijf (einddoel: een matuur prototype voor de initiatiefnemer of een te ontwikkelen technologisch bouwsteen).

De ondersteuning van C2L3Play duurde tussen de 4 en 8 maanden en was gebaseerd op de Design Thinking / Double Diamond-aanpak (nieuw in 2019). Dit maakte het mogelijk om nieuwe coaching- en ideevormgeefinitiatieven te creëren dankzij het technisch-creatieve consortium dat opgezet werd. De middelen en apparatuur van de partners werden ter beschikking gesteld van de initiatiefnemers: experts (ingenieurs, onderzoekers, experts op het gebied van bedrijfs- of digitale kunst, ontwerpers, fabmanagers, design-managers, design-thinkers), geavanceerde technologieën, toegang tot een fablab en uitzonderlijke infrastructuren … met als enig doel de initiatiefnemers naar de prototyping en de rijping van hun project te brengen.

Onderzoekers, burgers, creatievelingen, ondernemers: al deze actoren werkten samen om innovatie, artistieke of ondernemingsgerichte creatie mogelijk te maken, en dit ten dienste van de ondersteunde projecten.

Het project bood ook “Flash WorkOuts”, waarmee projecten gedurende ongeveer tien dagen versneld uitgevoerd konden worden, dankzij het intensieve werk van ingenieurs, onderzoekers, experts, ontwikkelaars en creatieve mensen. Deze workshops werden beurtelings in elk van de projectregio’s ingezet.

C2L3PLAY was een Interreg-project voor grensoverschrijdend samenwerking tussen Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen, medegefinancierd door de Europese Unie West-Vlaaderen, het Waals Gewest en de regio Haut-de-France.

Eurometropolis Cafe IV ruime selectie 48

COM³ in de Leiedal regio: IMAGINEERING OF DATA

Een regio in digitale transitie.

Naast de gekende economische uitdagingen als continue groei, competitiviteit, verbeteren van kosten-efficiëntie en daar bovenop uitdagingen door Covid-19… hadden KMO’s ook nog eens te maken met maatschappelijke uitdagingen op vlak van klimaatmitigatie en -adaptatie, deel- en circulaire economie, creatief omgaan met schaarse grondstoffen, participatie van onderuit,… Vele oplossingen voor deze uitdagingen konden gevonden worden in data, via dataverzameling in een data warehouse, dataprocessing en data-analyse door algoritmes op de data los te laten,… Hoor je het nu donderen in Keulen, of zette je reeds stappen om met je eigen data aan de slag te gaan? Leiedal bood KMO's de kans om in een kosteloos traject van één jaar te stappen begeleid door experts die design en data denken.

Met het COM³ project “Imagineering of data” wilde Intercommunale Leiedal in samenwerking met Designregio Kortrijk de speerpunten uit het vooropgestelde beleid 20-25 aangrijpen en aan de slag gaan met bedrijven die met data een meerwaarde wilden creëren voor hun bedrijf. Eigen data, verrijkt met open data of beschikbare data van andere geïnteresseerde bedrijven om zo tot de ontwikkeling van een innovatief, maatschappelijk en economisch verantwoord product, dienst of proces te komen, waarvan men vooraf het bestaan of zelfs de mogelijkheid ertoe nog niet had kunnen dromen.

Door het samenbrengen van kmo’s uit de regio, gemeenten en relevante organisaties in een proces van co-creatie begeleid door een gekwalificeerd designer wilden we een unieke waardevolle community creëren. Door middel van 8 workshops en het betrekken van kwalitatieve data-experten gingen de deelnemende bedrijven over een periode van 2 jaar een gemeenschappelijke uitdaging aan: meerwaarde halen uit de beschikbare data. Via een kwalitatief, begeleid designproces - waar onze regio gerenommeerd voor is - wilden we de wildste, meest vooruitstrevende, tot de verbeelding sprekende combinaties en ideeën in realiteit brengen.

Een sleutelelement van deze pilot was de ontwikkeling van een open data platform dat relevante regionale, geografische en statistische informatie integreerde. Dit 'data-as-a-service' platform had verschillende functionaliteiten zoals het capteren van data, datatransformatie, datapublicatie, datavisualisatie en data-analyse. Om potentiële gebruikers van het data platform uit alle mogelijke sectoren te ondersteunen werd een coaching programma ontwikkeld. Regionale deskundige coaches waren verantwoordelijk voor de bewustmaking en het opbouwen van de competenties van lokale gemeenten en bedrijven met het oog op een effectief gebruik van de gegevens voor de ontwikkeling van innovatieve producten en diensten.

Com3 Logo RGB interreg

POP-IN STORE

Onder de noemer van het INTERREG-project DESIGN IN besloten Kortrijk, Rijsel, Bergen en Doornik hun krachten te bundelen met als gemeenschappelijke doel: de grensoverschrijdende ontwikkeling van de DESIGN-CREATION sector te ondersteunen.

Via het project POP-IN STORE wilden we ontwerpers tijdelijke verkooppunten aanbieden in Bergen, Doornik, Kortrijk en de Rijselse Metropool zodat ze de markt aan de andere kant van de grens konden testen. Deze verkooppunten konden de vorm aannemen van een stand op een designmarkt, een pop-upwinkel of, een corner shop: deel van een bestaande winkel die ter beschikking werd gesteld van een ontwerper.

Design In POP IN STORE derived Interreg logo RGB 1

Makers

Makers was een blad voor ondernemers die wilden proeven van creativiteit. Er werd een podium gegeven aan ondernemers, producten en diensten uit de regio in de context van productontwikkeling, creativiteit en innovatie. De doelstelling was om regionale ondernemers te informeren over de toegevoegde waarde die productontwikkeling kan bieden.

Met interessante cases die vertellen over regionale ondernemingen die productontwikkeling toepassen, wilden we de lezers van Ondernemers van Voka-West-Vlaanderen sensibiliseren en stimuleren om creatieve vormgeving te implementeren. Aan de hand van een mix van interviews, portretten en verhalen van ondernemingen werd de lezer op een zeer toegankelijke manier geïnformeerd over de wereld van productontwikkeling. Zowel korte artikels als uitgebreide cases hielpen een beeld te scheppen voor de lezer. Verder droegen stijlvolle foto’s, grafieken en ander leuk beeldmateriaal hieraan bij.

In Makers werd ook duidelijk hoe organisaties zoals Designregio Kortrijk, Voka en ook andere partijen kunnen helpen en ondersteunen bij deze implementatie. Deze hands-on katern was dus m.a.w. niet enkel voor de designkenner maar absoluut ook voor het volledige lezerspubliek van Ondernemers.

Makers vond je twee keer per jaar als bijlage bij het blad Ondernemers van Voka West-Vlaanderen.

New voka makers13 WEB 1
Makers 12
Makers 11
Makers 10
Makers 9
Makers 8
Makers 7
Makers 6
Makers 5
Makers 4
Makers 3
Makers 2
Makers 1

SPURT – Jonge ondernemers in de startblokken

In 2016 lanceerde Stad Kortrijk SPEK, een platform om ondernemen bij studenten te stimuleren. De stad kreeg daarvoor de steun van het Europees Fonds voor Regionale samenwerking.
Dat project wordt nu uitgebreid en krijgt ook een nieuwe naam: SPURT.

In 2019 werd SPEK 2 SPURT – Jonge ondernemers in de startblokken, om het ondernemende aanbod in de Kortrijkse regio extra te helpen uitdragen bij jongeren. Het project wordt uitgebreid naar àlle hoger onderwijsinstellingen in Kortrijk. Alle spelers bundelden de krachten om binnen één strategie de braindrain om te zetten in een braingain en nieuwe vormen van ondernemerschap te stimuleren.

Samen met de in Hangar K gevestigde design & innovation group Leap Forward werd in samenwerking met alle stakeholders en de doelgroep de focus van het project bepaald en richtlijnen uitgezet voor de nieuwe branding.

Vervolg op SPEK

SPURT is het vervolg op SPEK dat liep van september 2016 tot en met augustus 2018. Student Platform Entrepreneurship Kortrijk legde de basis voor een samenwerking tussen de hogescholen VIVES en Howest en de universiteiten van Gent en Kortrijk en een aantal jongerenorganisaties. De bedoeling was om in de lessen van de hogescholen het ondernemend zijn te stimuleren. Concreet organiseren de hogescholen en universiteiten events en begeleidende workshops voor studenten die geïnteresseerd zijn in ondernemen.

Ecosysteem schakelt versnelling hoger

"Met SPURT schakelen we nu nog een versnelling hoger. Het project wordt uitgebreid naar alle hoger onderwijsinstellingen in Kortrijk. Dit is een nieuwe en heel belangrijke stap", aldus Kelly Detavernier, schepen van Onderwijs. "Daarnaast komt er een netwerk van ondernemerscoaches in alle opleidingen die student-ondernemers actief zullen begeleiden.. Alle relevante spelers bundelen de krachten om met één gezamenlijk, complementair en innovatief jaarplan naar buiten te treden, via een visueel digitaal platform.”

Stad Kortrijk trok dit project samen met de onderwijsinstellingen Howest, VIVES, UGent Campus Kortrijk en KU Leuven Campus Kulak Kortrijk. Ze gingen daarvoor de samenwerking aan met Designregio Kortrijk, de jongerenradio Quindo maar werkten ook nauw samen met VOKA, Vlaio, Vlajo, Unizo, TUA West en een adviesgroep van jonge ondernemers.

Er werd 682.642 euro vrijgemaakt voor dit project waarvan 44.877 Euro door de stad. Howest en VIVES dragen 48.720 € bij, UGent Campus Kortrijk 20.732 € en KU Leuven Campus Kulak Kortrijk 19.397 €. De stad kon daarvoor rekenen op financiële ondersteuning van Europa, Vlaams minister van Economie, Hermes en de provincie West-Vlaanderen.

EFRO Vlaanderen droeg € 273.056,50 financiële steun bij, Vlaams minister van Economie (Hermesfonds) € 204.792,50 en de provincie West-Vlaanderen € 22.527.

Logo spurt baseline

Kortrijk Creëert

Kortrijk Creëert wilde het imago van Kortrijk als designregio zichtbaarder te maken, zowel voor inwoners als voor bezoekers. 15 ondernemers en 3 designers maakten van Kortrijk nog meer een stad van creatie en innovatie.

Maak van Kortrijk een stad boordevol creatie en innovatieve producten

Een project voor alle inwoners, winkeliers, horeca-uitbaters, studenten, ondernemers, designers, bezoekers, … die van Kortrijk (nog meer) de stad van creatie en innovatie willen maken.

Natuurlijk zijn we een regio van makers en doeners, maar zie je dit ook voldoende in onze stad? Met “Kortrijk Creëert” willen we onze identiteit nog meer in de verf zetten in het stadsbeeld.

Hoe pakken we het aan?

STAP1: BRAINSTORMEN

In een eerste fase brainstormen we naar ideeën: hoe en waar kunnen we duidelijker ervaar- en zichtbaar maken dat Kortrijk de stad van creatie en innovatie is?

STAP2: CREËREN

Uit de brainstorm kiezen we nadien 3 ideeën die zullen helpen om Kortrijk echt op de kaart te zetten als creatieve maakstad.

Van december 2014 tot februari 2016 werken we, samen met regionale bedrijven en ontwerpers, de 3 ideeën concreet uit.

Natuurlijk is Kortrijk een regio van makers en doeners, maar zie en ervaar je dat ook in de stad? 16 bedrijven, 2 hogescholen en 3 designbureaus gingen in op een uitnodiging van Stad Kortrijk, Designregio Kortrijk enVoka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen om mee te co-creëren in het project ‘Kortrijk Creëert’. Opdracht en doel: van Kortrijk nog meer een stad van innovatie en creatie maken.

Daarbij waren er 3 projectlijnen:
1 ’Creëer een wow-gevoel bij wie de stad binnenkomt.’
2 ‘Creëer een mobiele unit die een tijdelijke functie geeft aan een braakliggend terrein.’
3 ‘Creëer een beleving die het DNA van de regio weerspiegelt.’

In januari 2015 gingen de maandelijkse co-creatiesessies van start. De vele ideeën werden geconcretiseerd in 3 projecten. 10 maanden later zijn de co-creëerders fier om tijdens de Week van het Ontwerpen hun prototypes voor te stellen aan het grote publiek. Tegelijk verzamelen ze feedback.

Co-creëerders: De Eenhoorn Wielsbeke, FFF Design Kortrijk, Howest Kortrijk, Outdoor Wood Concepts Avelgem, Q-Lite Kortrijk, Verilin Kortrijk, A3 Ontwerpbureau Kortrijk, Allaert Aluminium Harelbeke, Beltrami Harelbeke, Group De Keyzer Menen, Viva Sara Kortrijk, Unilin Panels Izegem, Vives Kortrijk, Abka (Ergodome) Kortrijk, Fotorama Wevelgem, Het Salon by Marcel Kint Kortrijk, Monavisa Roeselare en Saey Home & Garden Kortrijk.

Coördinerende designbureaus: Pilipili Productontwerp Kortrijk, TEN Group Kortrijk en CREAX Kortrijk Met dank aan: Verlimas Wevelgem, Clem Kortrijk, Halte R Kortrijk en Multiprox Aalst

STAP3: SHOWTIME!

Vanaf maart 2016 zijn de finale resultaten van onze brainstorm- en creatie-oefeningen actief zichtbaar in het stadsbeeld.

Dit project maakte deel uit van “TAK27”, een samenwerking tussen de steden Tienen, Aalst en Kortrijk met als doelstelling om zich meer te profileren, respectievelijk als ‘stad die innoveert in de voeding van morgen’, ‘hotspot voor zorg’ en ‘stad van creatie en innovatie’. In de 3 steden werden 3 opportuniteiten uitgewerkt aan de hand van 3 designtechnieken. Doel van het project was een sterker imago te creëren. Het project focuste zich sterk op de samenwerking met bedrijven. Het project werd ondersteund door het Agentschap Ondernemen.

In Kortrijk gebeurden op initiatief van het stadsbestuur al heel wat acties om Kortrijk als ‘maak’stad en stad van innovatie en creatie op de kaart te zetten. Voorbeelden daarvan zijn de Biënnale Interieur, de Hogeschool West-Vlaanderen en de UGent Campus Kortrijk met de bachelor- en masteropleidingen industrieel design, de Week van het Ontwerpen, de realisatie van betekenisvolle openbare gebouwen en kwalitatieve publieke ruimtes. Niettegenstaande de duidelijk aanwezige DNA en de inspanningen van de stad, blijft het moeilijk om deze identiteit in het stadsbeeld duidelijk ervaarbaar te maken. Het project TAK27 biedt de stad de unieke mogelijkheid om samen met bedrijven en de bevolking en via heel concrete en zichtbare acties zich te profileren als stad van innovatie en creatie.

Kortrijk creeert

De resultaten van het project werden voor de eerste maal voorgesteld aan het publiek tijdens INTERIEUR 2016 met het concept UNDER THE BRIDGE.

De monumentale K is een blikvanger in de stad. Naar aanleiding van Interieur 2016 kreeg het beeld een sensationeel jasje met prenten van de internationaal gerenommeerde West-Vlaamse illustrator Carll Cneut. De illustraties komen uit twee prentenboeken die verschenen bij uitgeverij De Eenhoorn uit Wielsbeke.

De K-TOTEM krijgt na Interieur een vaste plaats in de stad. De bekleding van het beeld zal wisselen en zal telkens het resultaat zijn van een samenwerking tussen een bedrijf en een designer.


50 kunststof bouwsteenmodules staan ter beschikking van de stadsdiensten en kunnen in gebruik genomen worden als zitbanken, bloembakken, omheiningen . De modules zijn ook op zichzelf aanpasbaar. Zo kunnen ze gevuld worden met water of kan men er verlichting in plaatsen. Op die manier wordt een terrein in no time omgetoverd tot een speeltuin, een voetbalpleintje, een kiosk,… of zoals in de periode van Interieur tot een hippe pop up bar. De bouwstenen zijn snel te monteren, gemakkelijk in onderhoud en 100% recycleerbaar.

Laat de bewoners zelf beslissen wat in Kortrijk de moeite waard is om te ontdekken, bezoeken, beleven,…

Sinds september kunnen de Kortrijkzanen via een enquête in de stadskrant hun tips voor een bezoek en verblijf in Kortrijk kenbaar maken. De must sees en de hotspots worden zichtbaar op een stadskaart op www.kortrijk.be/fijnsteplekje.