Header WS

Wondering Stories MoonMonster Studios

In Hangar K te Kortrijk bruist het van de eigenwijze startups. Een van hen is het jonge MoonMonster Studios dat gaarne aantoont dat videogames veel meer kunnen zijn dan verslavende entertainment voor bakvissen. Oprichter Gilles Vancoillie breekt een lans voor het genre. “Games kunnen complexe zaken makkelijk verbeelden”.

WS MMS Tekengebied 1

Aardappel wordt videogame

Vorig jaar verscheen Moonmonster op de radar met het project Patat! Kort door de bocht: een videospel rond het noeste leven van een aardappelplant. Hoe kwam dat tot stand?

Gilles Vancoillie:Samen met cabaretier en handyman Henk Rijckaert hebben wij Patat! ontwikkeld voor het grote openingsfeest van Agrotopia, een hoog-technologische serre in Roeselare. Het is een co-op shouting game. Dat betekent zoveel als een spel dat je met meerdere personen speelt en opdrachten naar elkaar toeroept. In het geval van onze game ging het om een fysieke opstelling uit hout in de vorm van een aardappelplant, gemaakt door Henk. Zes personen namen rond de boom een tablet ter hand om samen een aardappelplant te doen groeien. Aan de hand van opdrachten werden de dagelijkse activiteiten van de plant gesimuleerd. Zo moesten de spelers bijvoorbeeld de fotosynthese opstarten of de huidmondjes openen: allemaal wetenschappelijk verantwoorde taken. De tablets waren verbonden met de fysieke installatie. Tijdens een mierenaanval bijvoorbeeld moest men met de tablets schudden om de gehele boom te doen bewegen en vielen er effectief bladeren af. In essentie ging het om educatief verantwoord vertier voor heel het gezin”.

Hoe is Henk bij jullie terechtgekomen?

“Henk had in eerste instantie DAE Studios gevraagd, een accelerator en incubator voor de gamewereld in Kortrijk. Zij zijn hier in Hangar K gevestigd. Wij vonden het een ideale match gezien Henk comedian is en wij voornamelijk grappige games verzinnen. In totaal dienden er in Agrotopia tien opstellingen te worden voorzien. De gemakkelijkere werden uitbesteed aan studenten. Patat! was ietsje complexer omdat er software aan een fysieke boom moest verbonden worden”.

Wat waren voor Moonmonster de moeilijkheden?

“Henk heeft zowat al het bouwwerk op zich genomen. Voor ons bestond de uitdaging erin om het visueel interessant te laten uitzien. Na enkele denkrondes zijn we uitgekomen bij een interface met in het midden een cartooneske aardappelboom en errond een ruimteschipachtige achtergrond. De boom veranderde dramatisch van uiterlijk naargelang hij goed of slecht verzorgd werd”.

Wat doet een Kortrijkse game-ontwikkelaar naast het creëren van digitale aardappelplanten zoal voor de kost?

“Momenteel werken we aan een nieuwe game genaamd Space Control. Om dat te financieren halen we andere jobs binnen, allemaal gelinkt aan games. Zo hebben wij bijvoorbeeld een opleiding in VR omgezet voor Fluvius. Het gaat om een cursus voor personeel dat straatverlichtingplannen moet uittekenen. De cursus bestond enkel op papier. Met onze VR-versie wordt de materie in 3D uitgebeeld en zelfs interactief. Zo kun je je lichtmeter bovenhalen om het licht van een straatlamp te meten. Dat is een vrij serieus project. De meeste andere opdrachten liggen meer op de grens met de wereld van het entertainment.Voor Gezinssport Vlaanderen bijvoorbeeld hebben we een game ontwikkeld om het wandelen met het gezin wat op te leuken. We werken nu een eerste versie uit voor Halloween”.

Het belang van games wordt nog steeds onderschat. Licht toe wat die voor ons kunnen betekenen.

“Games Nieden een poort om de mens bepaalde sfeer of wereld te laten ervaren die in werkelijkheid moeilijk te verwezenlijken is. Stel je voor: een geschiedenisles over de Romeinen waarbij je letterlijk zelf in het oude Rome op ontdekking gaat en alles met eigen ogen ziet. Dat biedt een interessante leerervaring. Je wekt de fantasie en de interesse van de mensen op in plaats van hen kennis op te leggen”.

Jij zegt: games zijn waardevol, ook voor volwassenen?

“Games worden nog te stiefmoederlijk behandeld. De digitale wereld kan op termijn even waardevol zijn als de fysieke wereld en games spelen daar een grote rol in. In 2011 al hadden wetenschappers een moleculaire puzzel die zij niet kregen opgelost vertaald naar een game en losgelaten op de wereld. Al snel werd de puzzel opgelost. Ondertussen staan we tien jaar verder”.

Moonmonster.be

Games bieden een poort om de mens een bepaalde sfeer of wereld te laten ervaren die in werkelijkheid moeilijk te verwezenlijken is.

Gilles Vancoillie
Patat 2Patat 1

Hoe is Henk bij jullie terechtgekomen?

“Henk had in eerste instantie DAE Studios gevraagd, een accelerator en incubator voor de gamewereld in Kortrijk. Zij zijn hier in Hangar K gevestigd. Wij vonden het een ideale match gezien Henk comedian is en wij voornamelijk grappige games verzinnen. In totaal dienden er in Agrotopia tien opstellingen te worden voorzien. De gemakkelijkere werden uitbesteed aan studenten. Patat! was ietsje complexer omdat er software aan een fysieke boom moest verbonden worden”.

Wat waren voor Moonmonster de moeilijkheden?

“Henk heeft zowat al het bouwwerk op zich genomen. Voor ons bestond de uitdaging erin om het visueel interessant te laten uitzien. Na enkele denkrondes zijn we uitgekomen bij een interface met in het midden een cartooneske aardappelboom en errond een ruimteschipachtige achtergrond. De boom veranderde dramatisch van uiterlijk naargelang hij goed of slecht verzorgd werd”.

Wat doet een Kortrijkse game-ontwikkelaar naast het creëren van digitale aardappelplanten zoal voor de kost?

“Momenteel werken we aan een nieuwe game genaamd Space Control. Om dat te financieren halen we andere jobs binnen, allemaal gelinkt aan games. Zo hebben wij bijvoorbeeld een opleiding in VR omgezet voor Fluvius. Het gaat om een cursus voor personeel dat straatverlichtingplannen moet uittekenen. De cursus bestond enkel op papier. Met onze VR-versie wordt de materie in 3D uitgebeeld en zelfs interactief. Zo kun je je lichtmeter bovenhalen om het licht van een straatlamp te meten. Dat is een vrij serieus project. De meeste andere opdrachten liggen meer op de grens met de wereld van het entertainment.Voor Gezinssport Vlaanderen bijvoorbeeld hebben we een game ontwikkeld om het wandelen met het gezin wat op te leuken. We werken nu een eerste versie uit voor Halloween”.

Het belang van games wordt nog steeds onderschat. Licht toe wat die voor ons kunnen betekenen.

“Games bieden een poort om de mens een bepaalde sfeer of wereld te laten ervaren die in werkelijkheid moeilijk te verwezenlijken is. Stel je voor: een geschiedenisles over de Romeinen waarbij je letterlijk zelf in het oude Rome op ontdekking gaat en alles met eigen ogen ziet. Dat biedt een interessante leerervaring. Je wekt de fantasie en de interesse van de mensen op in plaats van hen kennis op te leggen”.

Jij zegt: games zijn waardevol, ook voor volwassenen?

“Games worden nog te stiefmoederlijk behandeld. De digitale wereld kan op termijn even waardevol zijn als de fysieke wereld en games spelen daar een grote rol in. In 2011 al hadden wetenschappers een moleculaire puzzel die zij niet kregen opgelost vertaald naar een game en losgelaten op de wereld. Al snel werd de puzzel opgelost. Ondertussen staan we tien jaar verder”.

Moonmonster.be

WONDERING STORIES

De reeks WONDERING STORIES ...