IMG20251022134936

Sharesessie Design 4 Take Back

In het kader van het WONDER Festival vond de eerste sharesessie plaats van Design 4 Take Back, een traject van Designregio Kortrijk, VOKA West-Vlaanderen, Surplace en Ellis Consulting waarin bedrijven samen met experten de stap zetten naar circulair productontwerp en hergebruikstrategieën.

Design 4 Take Back vertrekt vanuit één centrale vraag: hoe kunnen we producten en materialen zó ontwerpen dat ze meerdere levens krijgen?
Door concrete bedrijfsuitdagingen aan te pakken, worden inzichten, methodes en tools ontwikkeld die breder toepasbaar zijn in de maakindustrie.

Een lerend netwerk van pioniers

Aan de sessie namen bedrijven deel uit verschillende sectoren – waaronder Thule, Unilin, Stas, Smappee, Umbrosa, TAL, Haelvoet, Moerman, Decospan, Showtex, en anderen – samen met experten Dries Laperre (Surplace) en Brian Legein (Ellis Consulting).
Zij begeleidden de groep, telkens vanuit hun expertise, respektievelijk productontwerp en businessmodelontwerp,  door de eerste bevindingen rond re-use en Design for Take Back strategieën.

De kracht van het traject zit in de samenwerking: bedrijven leren niet enkel van hun eigen cases, maar ook van elkaars ervaringen. Het delen van inzichten, valkuilen en best practices versnelt het leerproces en helpt om circulaire principes concreet te vertalen naar producten en processen.

IMG20251022134909IMG20251022134853

Drie concrete use cases

Om de methodiek in de praktijk te testen, werden drie bedrijven geselecteerd als use case:

  • Umbrosa onderzoekt hoe parasols en onderdelen een tweede leven kunnen krijgen. Welke componenten lenen zich voor hergebruik en hoe kan het ontwerp hierop afgestemd worden?
  • Unilin focust op PUR/PIR isolatieplaten en onderzoekt hoe deze materialen circulair kunnen worden ingezet, zowel op vlak van productie als retourstromen.
  • Smappee bekijkt de opportuniteiten van de eerste generatie laadpalen die binnenkort terug op de markt komen. Hoe kunnen ze hergebruikt, hersteld of opgewaardeerd worden?

Door deze uiteenlopende cases te analyseren, wordt duidelijk hoe verschillend “take back” kan betekenen per producttype — maar ook welke universele principes telkens terugkomen.

Eerste inzichten

Tijdens de sessie werd duidelijk dat het thema circulariteit (en het bijkomende take back) bij veel bedrijven al leeft, maar dat het vaak nog versnipperd wordt benaderd.
Er kwamen enkele herkenbare uitdagingen naar boven:

  • Verschillende ideeën en perspectieven leiden soms tot tegenstrijdige conclusies.
  • Er is nood aan feitelijke onderbouw in plaats van meningen of aannames.
  • Begeleiding van het proces – intern of extern – blijkt cruciaal om snelheid, kwaliteit en draagvlak te verzekeren.

Volgende stappen

De komende maanden wordt verder gewerkt aan een handboek voor Design 4 Take Back: een praktisch stappenplan met tools en richtlijnen om bedrijven te helpen circulaire strategieën te implementeren.
Dat handboek zal zowel algemene principes bevatten als ruimte laten voor maatwerk, zodat elke onderneming haar eigen take back model kan vormgeven.

VC logo liggend NL 1
4
ContactStan Dewaele