Strategic Experience Design

Postgraduaat Strategic Experience Design

De opkomst van de hybride producten, product-service combinaties,... en de daarmee gepaarde nieuwe business modellen brengt een verschuiving teweeg die we niet kunnen negeren.

Dit gloednieuwe postgraduaat van Howest IPO en Devine is gestart vanuit het idee 'change by design' waarmee we ondernemend gedrag willen triggeren. Ondernemen binnen een bestaande organisatie zal alleen maar aan belang winnen. Mensen die zowel operationeel creatief werk verrichten voor vandaag, maar die ook hands-on ontwerpend kunnen bezig zijn met structuren, processen en markten van morgen, zijn profielen van de toekomst.

Om studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op deze nieuwe insteek, is er gekozen om te werken rond 3 verschillende thema's: strategie, gebruiker en technologie. Hiermee willen ze de student laten kennismaken met nieuwe business modellen en hoe we deze kunnen prototypen, inzichten geven in disruptieve technologieën en vertrouwd maken met hoe we een productportfolio strategisch en mensgericht kunnen aanpassen naar de huidige en toekomstige maatschappelijke context waarin we ons bevinden.

Om een zo actueel mogelijk programma te kunnen aanbieden, werken ze samen met een professioneel collectief van andersdenkers en andersdoeners, die binnen deze 3 thema’s zullen zorgen voor:

  • Inspiratie (binnen een flipped classroom principe)
  • Beleving (Inspiratiesafari, praktijkvoorbeelden gaan bekijken op locatie)
  • Toepassing op een eigen case met consult op maat

Dit postgraduaat wordt opgezet voor de ambitieuze professional, die gebeten is door de nieuwe realiteit waarin traditionele en digitale modellen naast elkaar bestaan en deze modellen wil gebruiken om zo zijn klant het beste te kunnen geven van beide werelden.

Je staat te popelen om nieuwe en/of bestaande producten door deze denkwijze naar een hoger niveau te tillen en ook stil te staan bij de maatschappelijke en organisationele impact van deze verandering(en).

Ze streven ernaar om een groep studenten samen te stellen uit verschillende disciplines, die door samenwerking met elkaar in staat zullen zijn om duurzame, fygitale producten (een mix van fysiek en digitaal) te bedenken. Eerst als idee, vervolgens als business concept, en tot slot als minimum viable prototype om te gebruiken voor marktvalidatie.

Ze werken toe naar een tastbare output die een deelnemer kan genereren voor zijn/haar werkgever of voor een eigen portfolio van creatieve ideeën.