Commerce Design Kortrijk Award
Met de Commerce Design Kortrijk Award zetten Stad Kortrijk en Designregio Kortrijk creatieve en innovatieve handelszaken én ontwerpers in de kijker. Voor de 2e editie werden 15 zaken geselecteerd.
Breng nu je stem uit op je favoriet project!
Op dinsdag 25 oktober wordt de publiekswinnaar bekend gemaakt.
“Commerce Design” is een award-programma dat werd ontwikkeld in Montréal, een van de partnersteden van de stad Kortrijk in het UNESCO-netwerk en nu voor de tweede keer wordt georganiseerd in Kortrijk.
Met Commerce Design Kortrijk willen we aantonen dat designgerichte of commerciële aanpassingen aan handelszaken niet alleen een positieve invloed hebben op de zaak zelf, maar ook op de hele buurt en zelfs stad en streek.
Die inspanningen willen we belonen en onze groot-Kortrijkse creatieve en innovatieve handelszaken én ontwerpers in de kijker plaatsen.
Breng je stem uit!
15 handelszaken werden door de jury geselecteerd om deel te nemen aan de Commerce Design Kortrijk Award wedstrijd. Zij maken nu kans op de Jury Grand Prize en de Public Choice Award. Deze publieksprijs wordt uitgereikt aan het project dat de meeste stemmen kan binnenhalen tussen 29 september en 20 oktober. Hieronder kan je klikken op een handelaar voor meer info en foto's. Van daaruit kan je dan je stem uitbrengen op jouw favoriet project!
V-Chocolatier by Sweertvaegher
Sweertvaegher is van heinde en verre gekend voor hun heerlijke snoeperijen. Chocoladeliefhebbers hebben sinds kort nog een extra reden om binnen te springen: het winkelpand, met zijn vide op de eerste verdieping, kreeg er dankzij Bling Studio een heel bijzondere publiekstrekker bij.
Omdat er bij somber weer te weinig licht binnenvalt, zorgde Bling Studio voor een creatieve installatie rond de vide, waarin verlichtingselementen zijn geïntegreerd. Deze eenvoudige en poëtische interventie brengt niet alleen licht maar ook kunst en creativiteit binnen. Shoppen en proeven in deze chocolaterie wordt zo nog meer een totaalbeleving.
De Garage
Een oud tankstation en garage omvormen tot een verfijnd restaurant, met zoveel mogelijk behoud van originele elementen? Dat vraagt om een doordacht en vooral bijzonder creatief concept.
Op een ingenieuze manier werden de industriële muren, vloeren en poorten gecombineerd met elegante elementen zoals een handgemaakte bar, lampen in keramiek en op maat gemaakte guillotineramen.
Dat alles samen staat borg voor een uniek interieur, waarin het al even unieke restaurantconcept uitstekend tot zijn recht komt.
Fragma Gallery
Fragma Gallery wou middenin het cultuurhistorische centrum, tegenover de klassieke stadsschouwburg, een actuele ruimte creëren voor het presenteren van hun aanbod hedendaagse fotografie.
De ruimte is verdeeld in twee niveaus, die elk een eigen uitstraling moesten krijgen. Via een reeks beperkte maar heel gerichte interventies, zorgde Jessy Van Durme voor een minimalistisch interieur, waarin de kunstwerken ongehinderd alle aandacht naar zich toe kunnen trekken.
PARAZAAR & Kiki
Food en beauty, een combinatie die je niet meteen in een doordeweekse winkel vindt, maar wél in PARAZAAR & KIKI. Onder het motto ‘sip & shine, beauty from the inside out’, verwelkomt deze unieke conceptstore iedereen die health en beauty in zijn leven wil integreren.
Een leegstaand pand in de Voorstraat, opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed, moest een al even onconventionele thuisbasis worden voor deze unieke zaak. Architect Iris Dewitte slaagde er schitterend in om binnen- en buitenkant, verleden en heden met elkaar te verbinden. De heldere, natuurlijke ruimte vormt de ideale achtergrond voor het samenbrengen van food en beauty.
Zimba
Kledingzaak Zimba is gevestigd in een bonte buurt, vol winkels en cafés. Het vorige interieur was al even bont, waardoor de kledij er niet altijd kon ‘uitspringen’. Mökki Mökki kreeg dus de opdracht om de winkel volledig te restylen, in lijn met de winkel en de merken: eigenzinnig en eigentijds.
Het meubilair is nu functioneel en zorgt voor samenhang. Klanten hebben meer ruimte om rond te snuisteren. En de combinatie van warme houten materialen met heldere kleuren en de grafische neonverlichting zetten een duidelijke maar vooral aantrekkelijke toon die uitnodigt om te kijken, te voelen en te passen.
Crèmeux
Het lekkere, ambachtelijke ijs van ijssalon Crèmeux is gemaakt van de beste ingrediënten. Die volle, heerlijke kwaliteit moet je ook figuurlijk kunnen proeven in het interieur. Architect Judith Ostyn gaf daarom dit huis van smaak een stijlvolle, warme renovatie die helemaal past bij het product.
Ze zorgde voor een mooie binnen-buitenrelatie dankzij het plooiraam aan de voorkant, en combineerde zowel rijke als delicate materialen en kleuren die de naam van het ijssalon figuurlijk tot leven doen komen.
Het Vliegend Tapijt
Een gekend en gewaardeerd restaurant een make-over geven zonder te raken aan de warme sfeer van vroeger: dat was de uitdaging die Bjorn Verlinde aanging. Hij nam restaurant het Vliegend Tapijt onder handen op zo’n manier dat het niet alleen voor de oude maar ook voor nieuwe klanten aanvoelt als thuiskomen.
De transformatie is een geslaagd grafisch spel, waarin strakke geometrische vormen en meubels, zoals de zwarte salontafels, samengaan met zachte, lichtere elementen zoals de gebloemde glazen wandlampen. Het geeft het restaurant een heel eigen identiteit, zonder te opzichtig te worden.
Plancha Boutique
Deze plancha boutique vond onderdak in de vroegere juwelierszaak Nys. Fugazzi kreeg de vraag om het pand volledig om te turnen tot een trendy speciaalzaak voor kwalitatieve plancha’s mét workshopruimte. Omdat plancha’s vooral outdoor worden gebruikt, moest het interieur dat outdoors-gevoel ook letterlijk binnentrekken.
Fugazzi ging aan de slag met heel veel licht hout, inox en kunstgras (op muren én plafond), en introduceerde een centraal eiland als werkplaats. De hippe producten komen nu absoluut tot hun recht in een al even hip en uitnodigend interieur.
Kruidbar
Bij deze speciaalzaak kan je terecht voor medicinale kruiden, kruideninfusies, etherische oliën, voedingssupplementen, culinaire kruiden en nog zoveel meer. Ondanks dit bijzondere assortiment, sprong de winkel er onvoldoende uit in het straatbeeld. Lucie Colin kreeg de opdracht mee om daarin verandering te brengen.
De beschermde gevel en de beperkingen op het gebruik van parkeerplaatsen maakten het er niet makkelijker op. Lucie Colin kwam evenwel met een creatieve oplossing en werkte verschillende vlaggen uit in de stijl en sfeer van de winkel. Dankzij de grafische vormgeving springt Pan’s Kruidbar nu letterlijk met vlag en wimpel uit in het doorgaand verkeer.
Soldeur - Wild van Stof
Bij stoffen denk je allicht spontaan aan kledij, maar Soldeur heeft ook originele all-in stoffenpakketten in huis voor tassen, schorten, manden, babyinrichting, kussens, enz.
Tomish Design kreeg de opdracht om een origineel winkelmeubel te maken waarin die pakketten op een creatieve manier kunnen worden gepresenteerd.
Het resultaat is een modulair meubel dat robuust is en tegelijk licht oogt. Het is ook nog eens bijzonder flexibel en zorgt voor ‘zuurstof’ tussen de vele stoffenpakketten. Geen vaste opstelling meer, maar een wisselende presentatie die maakt dat er altijd wel een ander mooi stofje in het oog van de klant springt.
Drukkerij COCO
Van een saaie zaak als een drukkerij iets heel aparts en levendigs maken waarin klanten zich spontaan happy voelen? Drukkerij Coco was ervan overtuigd dat Axelle Vertommen en Dries Otten dat konden waarmaken.
En ze hebben niét teleurgesteld. De grijze buurt rondom drukkerij Coco wordt nu doorbroken door een opvallende gevel. Binnenin zorgen speelse ontwerpkeuzes, bijzondere materialen, felle kleuren en geometrische meubels voor een ronduit vrolijk effect, terwijl de zaak niets aan functionaliteit moet inboeten.
Spicy Lemon
Een Midden-Oosterse eetervaring, geïnspireerd door de Perzische keuken: daar staat restaurant Spicy Lemon garant voor. Met de renovatie van hun pand wou Spicy Lemon de totaalervaring compleet maken en een stukje New York naar Kortrijk brengen. Dat is dankzij de samenwerking met Stay Studio ook prima gelukt.
De originele structuur van het plafond werd terug blootgelegd. Materialen als baksteen en beton zorgen voor een industriële, urban touch, terwijl hout een vleug warmte binnenbrengt. De combinatie van hoge en lage stoelen met het pastelkleurenpalet van toonbanken en muren doet het plaatje helemaal kloppen.
NOOK Babyspa
Babyspa NOOK gaat er prat op dat zowel baby’s als ouders bij hen tot rust kunnen komen in een commercieel-medische maar toch gezellige sfeer. Een tegelijk hip én relaxed interieur moest die sfeer helpen creëren en NOOK onderscheiden van andere babyspeciaalzaken/wellnesscentra. Best een uitdaging dus voor Lionne Design, maar duidelijk geen onmogelijke opdracht.
Ze benutte alle beschikbare ruimte en zorgde voor een visuele verbinding tussen de ruimte voor de baby’s en de ruimte voor de ouders. De natuurlijke materialen, de lichte kleuren en contrasten, en de zorgvuldig opgestelde meubels creëren samen een luchtig gevoel van ruimte en rust, en maken dat NOOK aanvoelt als thuis.
Brooklyn - Brands and pants
Brooklyn - brands and pants is een multibrandstore voor dames en heren, met een groot aanbod aan jeans. 5AM kreeg de vraag om een inspirerend concept te bedenken voor de winkel in Kortrijk, maar dat meteen ook in alle Brooklyn-winkels kon worden toegepast én dat de hele (brede) doelgroep aanspreekt.
De denkoefening leidde tot een makkelijk toegankelijke, lichte en open ruimte, waarin het grote jeansaanbod, dé troef van Brooklyn, letterlijk en figuurlijk alle focus krijgt. De thematische etalages die inspelen op wat er lééft, het binnentrekken van verse buitenlucht, de state-of-the-art geluidsinstallaties, de originele presentatiemeubels: alles draagt bij tot een unieke, urban shop waarin de klant vlot de weg vindt.
Me Made
Een casco pand ombouwen tot een handwerkwinkel met workshopruimte en een naaiatelier? Stay Studio en MARKLAND architecten bundelden hun krachten en ideeën met Me-Made, en maakten van de lege, donkere ruimte een lichtrijke, verwelkomende plek, waar slow fashion en slow shopping samenkomen.
Ze maakten daartoe heel bewuste en meer dan geslaagde keuzes, zoals het werken met dezelfde materialen die zowel horizontaal als verticaal doorlopen, het integreren van architecturale verlichting en het gebruik van modulaire displays. De combinatie zorgt voor een luchtige, rustige sfeer die uitnodigt tot langzame activiteiten.
De Commerce Design Kortrijk jury
Onze deskundige jury heeft een selectie gemaakt uit de vele inzendingen. Op 25 oktober reiken zij de Jury Grand Prizes uit aan de winnaars. De leden van de jury:
Marjorie Heuskin, Assistante de Projets, Ideta - Partner Design IN
Thomas Chuzeville, Responsible Design & Innovation, Lille Design - Partner Design IN
Leonie Van Damme, Design Director Interior, We Want More
Jacinthe De Guire,Commissaire au design, Bureau du Design, Montréal
Marie-Amélie Cnockaert, Urban Designer
Mathieu Desmet, Stadsarchitect, Stad Kortrijk
Interesse? Contacteer Sébastien!
Sébastien Hylebos
Sébastien begeleidt handelszaken in innovatie en design. Daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor de projecten rond circulaire economie en digitalisering in samenwerking met bedrijven en ontwerpers.