Een speelse toekomst voor eventvlaggen
Elke promotie, elk evenement, elke gelegenheid brengt een visuele campagne met zich mee. Wat is er mooier dan deze te laten schitteren op een vlag of spandoek?
Maar visuele citymarketing laat ook zijn sporen na. De vlaggen en spandoeken belichamen de tijdelijke identiteit van de gebeurtenis. Na het evenement blijft er een spoor van afval achter. Is dit afval nutteloos?
CICO Hub heeft zich dit jaar gericht op het vinden van afvalstromen binnen de stad om mee aan de slag te gaan en een circulaire bestemming voor te ontwerpen; de Herasdoeken en evenement vlaggen die na evenementen in de stad Kortrijk achterblijven.
Enkele ontwerpers werden uitgenodigd om dit materiaal te transformeren en een nieuw doordacht leven te geven. Giel Dedeurwaerder, Saartje Allosserie, Pjotr Vandierendonck, Arend Vandenberghe en Yani Vandenbranden startten een zoektocht om afval om te zetten in iets bruikbaars, iets moois, iets dat een tweede leven verdient in onze stad.
Voor de uitwerking van een wenselijk product kwam het collectief uit op de Pretmobiel. Dit is een sprankelend initiatief in Kortrijk dat zich toewijdt aan inclusieve, toegankelijke én gratis animatie voor kinderen op openbare plekken in de stad. De Pretmobiel trekt door de straten en biedt vrij spel met de ondersteuning van enthousiaste vrijwillige animatoren.
Het ontwerp bestaat uit een contextloze mozaïek en enkele vrije intuïtieve connecties. De vlakken nodigen kinderen uit om alles te zijn wat ze willen: een stad, een constructie, levensgroot spelbord en zoveel meer. De abstracte vormgeving stimuleert kinderen om ze op duizend verschillende manieren te interpreteren. Een kind kan creëren, bouwen, stapelen en hangen. Breek uit het grid, bouw verder aan een boom, hang aan de lantaarnpaal, ...
Dit ontwerp koestert het ideaal van inclusief samenspelen en maakt gebruik van de onbegrensde creativiteit van kinderen uit gelijk welke cultuur. Het is constructief speelgoed zonder enige beperkingen, de speelruimte is eindeloos.