Hoe tandpasta kan bijdragen tot meer levenskwaliteit
Tandenpoetsen: (hopelijk) een dagelijks gebruik waar we zelden of nooit bij stilstaan. Dat deed Victor Popov wel. De Bruggeling stelde vast dat het bestanddeel fluoride ons waak- en slaappatroon aantast. Na jarenlang (markt)onderzoek kwam hij boven water met Karmicare, ’s werelds eerste mondverzorgingsproduct dat op het ritme van onze interne klok werkt. “’s Morgens geeft de tandpasta je een energieboost, ’s avonds brengt ze je tot rust. Op de twee uiteinden van de dag krijg je dus een aparte behandeling!”
Tekst door Seriewoordenaar Hannes Dedeurwaerder en beelden door product styling & fotografiestudio Studio Rozanje.
Hoe ben je op het idee gekomen om een project rond tandpasta op te zetten?
Victor Popov (founder en CEO Karmicare): “Toen ik op kot zat in Kortrijk, waar ik Digital Design and Development (DEVINE) studeerde, werkte ik vaak tot laat aan projecten. Wanneer ik dan eindelijk ging slapen, stelde ik altijd vast dat ik opzag tegen het tandenpoetsen. Vooral omdat ik daarna klaarwakker in mijn bed lag, hoewel ik geen koffie meer had gedronken of zwaar had gegeten. En toen viel mijn euro: het moet iets te maken hebben met het laatste wat ik deed voor ik in bed kroop. En dat was tandenpoetsen.”
Ik vond het verbijsterend dat een intiem product als tandpasta, dat mensen dagelijks in hun mond steken, zo’n invloed kon hebben op de slaaphygiëne.
Vervolgens ging je op onderzoek uit. Wat kwam je te weten?
“Onder meer dat fluoride, doorgaans het hoofdmineraal van tandpasta, het melatonineproces in het brein tegenhoudt. Aangezien melatonine het hormoon is dat ons slaperig maakt, wist ik meteen waarom ik wakker bleef: mijn slaapcyclus werd doorheen de nacht verstoord. Ik vond het verbijsterend dat een intiem product als tandpasta, dat mensen dagelijks in hun mond steken, zo’n invloed kon hebben op de slaaphygiëne.”
Toch leidde dat niet meteen tot Karmicare. Waarom niet?
“Ik heb daar inderdaad jarenlang niets mee gedaan, tot ik terechtkwam in wat ik mijn quarter-life crisis noem: mijn eerste bedrijf ging op de fles, mijn toenmalige relatie sprong af en ik was helemaal terug bij nul, gesymboliseerd door het feit dat ik na vier jaar in putje winter terug naar België moest keren. Zonder nagel om aan mijn gat te krabben moest ik terug bij mijn ouders intrekken. Ik kwam tien kilo bij, mijn haar viel uit en ik had alleen maar negatieve gedachten. Toen besliste ik dat ik dit dieptepunt moest aangrijpen om mijn leven te reorganiseren: wat wilde ik doen en bereiken? Dat ik in die periode de kracht van een glimlach heb ontdekt, heeft mij geholpen om mijn leven een nieuwe wending te geven.”
En hoe kwam je tot die nieuwe wending?
“Het was altijd mijn ambitie geweest om een eigen merk op te starten: een fysiek product dat een positieve impact zou hebben op de gezondheid en mentale weerbaarheid van mensen. En toen herinnerde ik mij dat studentikoze onderzoek naar tandpasta. Ik begon me af te vragen waarom wij ’s ochtends en ’s avonds poetsen met hetzelfde product, terwijl ons lichaam in een andere gemoedstoestand is. We drinken ’s avonds toch beter ook geen koffie, maar in plaats daarvan kamillethee?”
We drinken ’s avonds toch beter ook geen koffie, maar in plaats daarvan kamillethee?
“Ik ben daar gedurende drie jaar onderzoek op beginnen doen: wat hebben onze tanden en wat heeft ons tandvlees nodig om optimaal gereminiraliseerd te worden? Ik stelde vast dat erin de bestaande tandpasta’s enorm veel chemische brol zit – parabenen, bewaarstoffen, metalen … – en dat er dus heel wat ruimte was voor innovatie.”
Karmicare kwam dus voort uit onderzoek enerzijds, en een persoonlijke struggle anderzijds. Maar wat is het uiteindelijke resultaat geworden?
“Een tandpasta met alleen maar natuurlijke, pure mineralen, waarbij er een versie is voor ’s ochtends en een versie voor ’s avonds. Die eerste bevat guarana, dat een energieboost geeft en de tweede valeriaan, die een kalmerend effect heeft. En vooral: geen fluoride, dat het bioritme alleen maar in de war brengt. Op de twee uiteinden van de dag krijg je dankzij de twee formules dus een aparte behandeling, waardoor de meest voorkomende kwaaltjes worden aangepakt.”
“Klanten zijn mij trouwens al komen vertellen dat ze vaker hun tanden tweemaal daags poetsen, omdat ze nu twee specifieke tandpasta’s hebben. Die dienen als het ware als geheugensteuntje (lacht).”
Maar is het ook betere tandpasta voor de tanden zelf?
“Het was uiteraard ook belangrijk dat de tandpasta de mondhygiëne optimaal zou boosten en de tanden diepgaand reinigen via detoxificatie. Daarom is de tandpasta bijvoorbeeld zwart, aangezien ze medisch actieve kool bevat, die sterk absorberend en dus ontgiftend werkt. Verder zitten er ook ingrediënten in die tandglazuur aanmaken én de tanden sterker en weerbaarder maken tegen cariës. Kortom, klanten ervaren een enorme orale boost, zelfs na een kortdurig gebruik van Karmicare. Veel van hun mond en tand kwaaltjes zijn nu passé!”
’s Morgens geeft de tandpasta je een energieboost, ’s avonds brengt ze je tot rust. Op de twee uiteinden van de dag krijg je dus een aparte behandeling!
Er is zelfs een link met de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Kan je daar iets over vertellen?
“Die organisatie heeft voor zijn astronauten ook een tandpasta zonder fluoride ontwikkeld, dus dat heeft mij bevestigd in het feit dat ik op het juiste denkspoor zat. Hydroxyapatiet, het mineraal dat zij als alternatief gebruiken, zit ook in Karmicare en vormt een extra beschermende laag op de tanden. In Japan kennen ze bijvoorbeeld amper fluoride, maar is hydroxyapatiet de standaard.”
Wat is de commerciële status van het product?
“De producten zijn sinds vorig jaar internationaal verkrijgbaar via onlinekanalen en onze eigen website, en we zetten partnerships op met tandartsgroepen en online apothekers, zoals Pazzox.”
WONDERING STORIES
Met de reeks WONDERING STORIES brengt Designregio Kortrijk unieke verhalen van bedrijven, organisaties of ontwerpers tot leven in haar netwerk, dankzij de unieke inbreng van copywriters en beeldend creatives. Designregio Kortrijk matcht en begeleidt.