
Wat heeft de creatieve sector nodig om te groeien?
Binnen het project “Creatives for the City” (CCSI4CCSI, Interreg Europe) onderzochten we onlangs de grootste noden en kansen voor de culturele en creatieve sectoren.
Uit de enquête onder creatives kwamen drie belangrijke pijnpunten naar voren:
- gebrek aan financiering,
- beperkte samenwerking
- en een tekort aan creatieve werkruimtes.
Tegelijk zien we kansen in creatieve hubs, internationale netwerken en duurzaamheid als groeimotor.
Tijdens de focusgroep op de Design Drinks & Talks van 20 februari – met 70 professionals uit de creatieve sector – werden deze inzichten bevestigd. Deelnemers benadrukten vooral het belang van durven ondernemen en samenwerken. Creatieve ideeën krijgen pas echt vorm wanneer je naar partners stapt, zoals bedrijven die je kunnen ondersteunen. Het verlagen van drempels voor samenwerking en financiering zijn daarom essentieel voor de groei van de sector.
Met CCSI4CCSI zetten we ons in om creatives te ondersteunen en verbindingen te versterken.
CCSI4CCSI brengt daartoe acht Europese partners, o.a. Designregio Kortrijk en Stad Kortrijk, samen om de sector te versterken en de impact van creativiteit op de brede economie te vergroten.
