Innovatieve producten uit Designregio Kortrijk
Tweejaarlijks reikte Designregio Kortrijk awards uit voor de beste en innovatiefste producten uit West-Vlaanderen. In 2019 stonden de begrippen design thinking en duurzaamheid centraal bij de keuze van de jury.
Van delicate lichtcreaties in de vorm van een Japanse lotus, over onzichtbare deuren, slimme rugzakken en modulaire schommels, tot state-of-the-art domotica en oplossingen in de strijd tegen huidkanker. De verscheidenheid van hedendaagse, creatieve designproducten is immens en voedt het geloof in een positieve ontwikkeling van de toekomst. Het boek werd uitgegeven door Hannibal Publishing en werd in primeur voorgesteld tijdens het openingsevent van Kortrijk Creativity Week. Een selectie van producten was te zien tijdens de DESIGNX50 expo.
Tim F. Vander Mensbrugghe focust in een inleidend essay op de precieze betekenis van design thinking. Hij laat enkele experten aan het woord en toetst de definitie aan de praktijk door in gesprek te gaan met boeiende, jonge ondernemers.
Dit is een boek voor al wie houdt van innovatie, productontwikkeling en creatief ondernemerschap.
Auteur Tim F. Van der Mensbrugghe e.a.
Graphic design Tim Bisschop
Uitgeverij Hannibal Publishing
Scenografie Charlotte Debussche
DESIGNX50 is een initiatief van Designregio Kortrijk
Voorbije edities
DesignX50 stelde in 2006 voor het eerst een selectie van Kortrijks meest innoverende producten en haar meest opvallend design te boek. Dat ging van spiegels tot verlichting, van vloerbekleding tot textielmachines en van trailers tot vliegtuigen. Er was slechts één constante. Telkens ging het om bedrijven die rotsvast geloven in de sprong voorwaarts als enige overlevingsstrategie in onze snel evoluerende maatschappij.
In 2008 publiceerde Designregio Kortrijk het vervolgverhaal: een nieuwe selectie van vijftig designproducten die in de streek rond Kortrijk ontwikkeld én op de markt gebracht werden. Samen vormen zij het symbool van wat deze regio voorstelt op economisch vlak en waar zij naartoe wil. Designregio Kortrijk verbond toen ook een tentoonstelling aan het boek, in samenwerking met het Broelmuseum. De scenografie was in handen van architect Steven Vandenborre.
In 2010 is de derde editie van DesignX50 uitgebracht bij aanvang van het Innovation Festival Kortrijk. Samen met de vorige twee publicaties 'Design x 50' vormt dit boek dan ook een zeer bijzondere triptiek. We selecteerden een derde golf van 50 designproducten die in de brede regio rond Kortrijk ontwikkeld en gecommercialiseerd worden. Een vakjury maakte een strenge selectie uit een brede waaier kwaliteitsvolle inzendingen en zorgde voor een kwalitatieve weergave in een verrassende publicatie. Deze derde realisatie 'DesignX50' is niet bedoeld als pronkstuk, maar wil de lezer uitnodigen om deze regio en haar ambities te ontdekken.
De vierde publicatie werd voorgesteld tijdens Week van het Ontwerpen 2013. Een vakkundige jury onder leiding van topdesigner Stefan Schöning maakte een weloverwogen selectie uit een breed gamma kwalitatieve inzendingen. Ze selecteerden hiermee een vierde collectie van vijftig producten en opmerkelijke cases die in de brede regio rond Kortrijk ontwikkeld en vaak wereldwijd vermarkt worden. Andermaal is gestreefd naar een vormelijk mooie presentatie met de medewerking van de grafische ontwerpers Koen Bruyneel & Rosalien Eggermont en de fotograaf Joost Demuynck. Deze vierde editie ‘DesignX50’ nodigt de lezer uit om deze regio en haar economische dynamiek verder te ontdekken.
Het najaar van 2015 verscheen de vijfde editie met een selectie van 50 innovatieve producten: DX50 nr.5.
Het boek is meer dan een opsomming, het brengt ook een aantal verhalen die duidelijk maken dat bedrijven uit de regio worden gekozen voor belangrijke projecten in binnen- en buitenland. De wereldbefaamde Franse modeontwerper Jean Paul Gaultier deed beroep op Barco voor zijn project in Parijs. Bossuyt Grootkeukens werkte aan de keukens voor één van de top restaurants in Vlaanderen, Hertog Jan in Brugge. Voor een nieuw winkelconcept Hieronymus in Zürich werkte architect Glenn Sestig samen met het Kortrijks bedrijf Descamps. Dank zij hun grote technische kennis en mogelijkheden kreeg Desmet, een familiebedrijf gespecialiseerd in het buigen van hout, de opdracht om bed uit te werken voor Leander in Denemarken. In de pianobouw is het bedrijf Maene een naam met internationale faam. In het boek wordt ingegaan op het Beethoven-Broadwood project. In het zesde verhaal wordt Verilin gepresenteerd, een bedrijf uit Heule met hoogwaardige textielproductie Zij zijn zich recent gaan profileren met maatwerk en totaalinrichtingen op het vlak van textiel. Verilin werkte samen met de Franse ontwerper Rodolphe Parente waaruit de collectie Nuée is ontstaan.
Zes verhalen rond vakmanschap, innovatie en ambitie van ondernemingen die steeds op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen en markten. De diversiteit van de 50 geselecteerde producten is zeer groot, het gaat al lang niet meer om uitsluitend meubilair of verlichting.
De publicatie in drie talen (NL-FR-ENG) is een visitekaartje van een ambitieuze regio. Koen Bruyñeel, Jessy Van Durme en fotograaf Piet-Albert Goethals zorgden voor de heldere vormgeving. Ditmaal is het boek een uitgave van Lannoo, een grote en trendsettend uitgeverij uit de regio, en van Designregio Kortrijk.
In 2017 werden de innoverende en creatieve kracht van regionale producten, opgenomen in het boek DesignX50, voor het eerst bekroond met de Designregio Kortrijk Award. Aan de hand van best practices krijgen vernieuwende producten zo de erkenning die ze verdienen.
Ook met het design van de publicatie zelf is gestreefd naar een inventieve vorm die de inhoud versterkt. Het boek brengt de verhalen achter de innoverende bedrijven en producten; een essay van An Michiels (Biënnale Interieur Kortrijk) schetst vernieuwend design in de bredere context van architectuur en stedenbouw.
Met columns van designhistorica en curator Katarina Serulus en designjournaliste Leen Creve.