Schermafbeelding 2021 09 07 om 15 31 07

Lab Voka: Business Design Thinking

In het Lab Business Design Thinking leert u dat de design thinking methodieken niet enkel weggelegd zijn voor professionele ontwerpers of voor Google, Amazon of IBM. Bent u een ondernemer die open staat voor nieuwe managementtechnieken en creatieve tools? Dan is dit Lab zeker iets voor u!

Onderzoek toont aan dat net geen 50% van alle innovaties en 25% van de digitale transformatietrajecten een stille dood sterft. De oorzaak is vaak omdat wat ontwikkeld wordt onvoldoende afgestemd is op de vraag van de markt en op de noden van de gebruiker. Design thinking, ontstaan in het begin van deze eeuw in Silicon Valley, kan hierbij helpen.

Laat u vooral niet afschrikken door de term ‘design’. Design thinking is een krachtige tool die organisaties helpt om hun innovatie- en digitalisatieprojecten af te stemmen op de behoeften van de markt en van de mensen, op de economische relevantie en op de technische haalbaarheid.

Programma

U leert om innovatie en digitalisatie in uw onderneming aan te pakken volgens het double diamond model. Voor elke fase van het innovatie- of transformatietraject krijgt u een aantal heel praktische tools aangereikt waarmee u onmiddellijk aan de slag kunt.

FRAME & UNDERSTAND (designing the right thing)

Zet een project (strategisch) in de steigers en maak van gebruikersonderzoek (empathy & define) en gebruikersinzichten (insight) de bron van innovatie/digitalisatie

Tools die aan bod komen:

  1. Scoping: hoe zien we de opdracht (strategisch/ambitie/verwachtingen)
  2. Stakeholdermapping en -selectie (SCIN-methode + P/I grid, persona)
  3. Questionstorming: onderzoeksvragen definiëren
  4. Triple triangulatie: research design
  5. Customer journey
  6. Observatie
  7. Interview
  8. Focusgroepen

In deze fase wordt het project gedefinieerd. Wat is de ambitie van het project? Wat zijn de verwachtingen? Wie zijn de belangrijkste stakeholders en gebruikers? Wat zijn hun noden? Het doorgedreven onderzoek naar de stakeholders en hun pains & gains verhoogt de kansen voor vermarkting en valorisatie.

CREATE & DELIVER (designing the thing right)

Ideeën genereren, prototypend evolueren van een idee naar een Minimum Viable Product (MVP) en/of een Minimum Viable Experience (twee varianten) en na een testfase het project ook enten op een geschikt businessmodel.

Tools die aan bod komen:

  1. Ideation
  2. Exp. prototyping
  3. Customer journey (storyboarding)
  4. Van Beta naar implementatie
  5. Blueprinting
  6. Businessmodellen (BMC en St.-Gallen Business Model Navigator)

In de tweede diamant wordt op allerlei manieren gebrainstormd naar oplossingen. Itererend worden verschillende richtingen getest op technische haalbaarheid, wenselijkheid en economische relevantie.

Inschrijven voor dit Lab kan via deze link. Voor meer info kunt u terecht bij Marijke Bouciqué.

Doelgroep

Dit Lab is uitermate geschikt voor ondernemers, managers en beslissingsnemers.