Header WS

WONDERING STORIES: Reshaper

Vertellen wat we liever niet vertellen…

Aan de keukentafel vertelt René rustig maar vurig over meer dan 25 jaar ervaring in het managen van KMO’s. Hij combineert macro-economie moeiteloos met de problemen waar de zaakvoerder van een familiebedrijf dagelijks mee te kampen heeft.

René stelt vragen die bij anderen niet spontaan in het hoofd springen.

“De uitvinding van de elektrische auto is uiteraard een goede zaak, maar lossen we daar het échte probleem mee op? Creëren we door de hype niet net meer auto’s? Heeft iemand al gedacht aan de impact op de tewerkstelling, laat staan op het milieu?”

Of hij spoort aan tot nuchterheid.

“Circulariteit is nu misschien een hot topic in managementkringen, maar veel bedrijfsleiders hebben momenteel andere zorgen. Hoe zal ik straks mijn energiefactuur betalen? Of hoe is er überhaupt nog een toekomst voor mijn maakbedrijf in een almaar veranderende wereld?”

Het is dat laatste soort vragen waar René zich graag over buigt.
Samen met gedreven bedrijfsleiders tekent hij graag nieuwe trajecten uit.
Zo gaat hij samen op weg met de interieurbouwer die zijn zaak graag een nieuwe toekomst geeft. Of met de meubelmaker die geen uitdaging meer vond in de productie van standaardmeubelstukken en creatiever wilde bezig zijn. Met de retailer gaat hij dan weer aan de slag om het juiste evenwicht te vinden tussen service en webshop, tussen maatwerk en marges. Of hij gaat het debat aan met de garagist die authentieke service wil blijven leveren, maar toch twijfelt om de showroom van de toekomst te bouwen.

Allemaal boeiende cases die stuk voor stuk tot de verbeelding spreken, die al meermaals resulteerden in een DesignX50-project of een Henry van de Velde Awards of opgepikt werden door spelers als het Designmuseum Gent of Flanders DC.
Al pakt René er niet graag mee uit. Het zijn volgens hem awards die op het conto van het bedrijf moeten geschreven worden, niet op zijn eigen palmares.

“Ik zit vaak in een vertrouwensrelatie met mijn klant. We zoeken het liever in alle rust en discretie samen uit en hangen het liever niet aan de grote klok. Want dan zou het soms te negatief gepercipieerd kunnen worden. Terwijl dat niet het geval is: het zijn stuk voor stuk verhalen van ondernemers die vooruit willen en vooruit denken.”

En toch moet het verhaal gebracht worden.

Dan maar op een andere manier…

Wonder Reshaper vierkant

Reshaper

Ondernemer, houd je blik open,

Want wie niet blijft zoeken, die valt stil.

---

Bedrijven met een geschiedenis, dat zijn als olietankers.
Hun koers veranderen, dat doe je niet zomaar,
je kan niet zomaar eventjes de pauzeknop indrukken.

Het schip vaart en moet tot nader order ook blijven varen.
De kapitein bepaalde de richting al enkele jaren geleden.

Hij had een passie en wou ergens heen met zijn onderneming,

hij wou het verschil maken en bouwde zijn bedrijf uit tot wat het nu is:
met een waardevol machinepark en een enthousiaste en talentvolle bemanning,

waar hij terecht fier op is.

Alleen zijn de zee en zijn stromingen doorheen de tijd veranderd,

de zekerheden van twintig jaar terug zijn nu vaak onbekenden geworden.

Hoe zet je dan nu de beweging in naar een innovatieve en succesvolle toekomst?
Hoe vind je je zelf terug uit?
Hoe stel je de juiste vragen? Hoe neem je je team mee in een vernieuwde dynamiek?

Als Reshaper kom ik graag enkele maanden mee aan boord.

Niet om het roer over te nemen,
maar om over de schouder van de stuurman te kijken welke koers het schip nu vaart.
Om zelf eens in de andere richting te kijken, waar nog andere schepen varen, of net niet.

Om af te dalen naar de machinekamer en te analyseren hoe het daar loopt:

Om te zien wat efficiënter kan en hoe de bemanningsleden denken dat het anders kan.

Maar vooral ook: om – in vertrouwen - met kapitein en matroos de waarom-vraag te stellen.

Waarom doe je wat je nu doet? Wat is de meerwaarde ervan?

En doe je het graag?
Je zal zien: wie zich die vraag stelt, krijgt ook nieuwe oplossingen te zien.

----

Reshaper begeleidt familiale maakbedrijven in transitie.
René Schepers heeft jarenlange ervaring met veranderingsprocessen en productontwikkeling.
Hij houdt ervan bedrijfsprocessen te analyseren en ondernemingen
technisch- economisch operationeel te laten excelleren.
Samen met het hele team gaat hij op zoek naar nieuwe wegen die kunnen ingeslagen worden om bedrijven in de toekomst weer relevant te maken.
Hij vertrouwt daarbij niet enkel op zijn eigen kennis
en inzichten of op de talenten, ervaringen en ideeën van het personeel.

Hij laat ook graag de frisse blik van zijn netwerk aan hoger onderwijsopleidingen,
studenten en vakexperts op jouw bedrijfshuishouding werpen.

Hij houdt ervan net die andere vragen te stellen
die jou weer goesting doen krijgen in ondernemen…

Reshaper squareRene Schepers square

WONDERING STORIES

Met de reeks WONDERING STORIES brengt Designregio Kortrijk unieke verhalen van bedrijven, organisaties of ontwerpers tot leven in haar netwerk.