Kortrijk Creëert wil het imago van Kortrijk als designregio zichtbaarder te maken, zowel voor inwoners als voor bezoekers. 15 ondernemers en 3 designers maken van Kortrijk nog meer een stad van creatie en innovatie.

Maak van Kortrijk een stad boordevol creatie en innovatieve producten

Een project voor alle inwoners, winkeliers, horeca-uitbaters, studenten, ondernemers, designers, bezoekers, … die van Kortrijk (nog meer) de stad van creatie en innovatie willen maken.

Natuurlijk zijn we een regio van makers en doeners, maar zie je dit ook voldoende in onze stad? Met “Kortrijk Creëert” willen we onze identiteit nog meer in de verf zetten in het stadsbeeld.

Hoe pakken we het aan?

STAP1: BRAINSTORMEN

In een eerste fase brainstormen we naar ideeën: hoe en waar kunnen we duidelijker ervaar- en zichtbaar maken dat Kortrijk de stad van creatie en innovatie is?

STAP2: CREËREN

Uit de brainstorm kiezen we nadien 3 ideeën die zullen helpen om Kortrijk echt op de kaart te zetten als creatieve maakstad.

Van december 2014 tot februari 2016 werken we, samen met regionale bedrijven en ontwerpers, de 3 ideeën concreet uit.

Natuurlijk is Kortrijk een regio van makers en doeners, maar zie en ervaar je dat ook in de stad? 16 bedrijven, 2 hogescholen en 3 designbureaus gingen in op een uitnodiging van Stad Kortrijk, Designregio Kortrijk enVoka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen om mee te co-creëren in het project ‘Kortrijk Creëert’. Opdracht en doel: van Kortrijk nog meer een stad van innovatie en creatie maken.

Daarbij waren er 3 projectlijnen:
1 ’Creëer een wow-gevoel bij wie de stad binnenkomt.’
2 ‘Creëer een mobiele unit die een tijdelijke functie geeft aan een braakliggend terrein.’
3 ‘Creëer een beleving die het DNA van de regio weerspiegelt.’

In januari 2015 gingen de maandelijkse co-creatiesessies van start. De vele ideeën werden geconcretiseerd in 3 projecten. 10 maanden later zijn de co-creëerders fier om tijdens de Week van het Ontwerpen hun prototypes voor te stellen aan het grote publiek. Tegelijk verzamelen ze feedback.

Co-creëerders: De Eenhoorn Wielsbeke, FFF Design Kortrijk, Howest Kortrijk, Outdoor Wood Concepts Avelgem, Q-Lite Kortrijk, Verilin Kortrijk, A3 Ontwerpbureau Kortrijk, Allaert Aluminium Harelbeke, Beltrami Harelbeke, Group De Keyzer Menen, Viva Sara Kortrijk, Unilin Panels Izegem, Vives Kortrijk, Abka (Ergodome) Kortrijk, Fotorama Wevelgem, Het Salon by Marcel Kint Kortrijk, Monavisa Roeselare en Saey Home & Garden Kortrijk.

Coördinerende designbureaus: Pilipili Productontwerp Kortrijk, TEN Group Kortrijk en CREAX Kortrijk Met dank aan: Verlimas Wevelgem, Clem Kortrijk, Halte R Kortrijk en Multiprox Aalst

STAP3: SHOWTIME!

Vanaf maart 2016 zijn de finale resultaten van onze brainstorm- en creatie-oefeningen actief zichtbaar in het stadsbeeld.

Dit project maakt deel uit van “TAK27”, een samenwerking tussen de steden Tienen, Aalst en Kortrijk met als doelstelling om zich meer te profileren, respectievelijk als ‘stad die innoveert in de voeding van morgen’, ‘hotspot voor zorg’ en ‘stad van creatie en innovatie’. In de 3 steden worden 3 opportuniteiten uitgewerkt aan de hand van 3 designtechnieken. Doel van het project is een sterker imago te creëren. Het project focust zich sterk op de samenwerking met bedrijven. Het project wordt ondersteund door het Agentschap Ondernemen.

In Kortrijk gebeurden op initiatief van het stadsbestuur al heel wat acties om Kortrijk als ‘maak’stad en stad van innovatie en creatie op de kaart te zetten. Voorbeelden daarvan zijn de Biënnale Interieur, de Hogeschool West-Vlaanderen en de UGent Campus Kortrijk met de bachelor- en masteropleidingen industrieel design, de Week van het Ontwerpen, de realisatie van betekenisvolle openbare gebouwen en kwalitatieve publieke ruimtes. Niettegenstaande de duidelijk aanwezige DNA en de inspanningen van de stad, blijft het moeilijk om deze identiteit in het stadsbeeld duidelijk ervaarbaar te maken. Het project TAK27 biedt de stad de unieke mogelijkheid om samen met bedrijven en de bevolking en via heel concrete en zichtbare acties zich te profileren als stad van innovatie en creatie.

De resultaten van het project werden voor de eerste maal voorgesteld aan het publiek tijdens INTERIEUR 2016 met het concept UNDER THE BRIDGE.

De monumentale K is een blikvanger in de stad. Naar aanleiding van Interieur 2016 kreeg het beeld een sensationeel jasje met prenten van de internationaal gerenommeerde West-Vlaamse illustrator Carll Cneut. De illustraties komen uit twee prentenboeken die verschenen bij uitgeverij De Eenhoorn uit Wielsbeke.

De totem-K krijgt na Interieur een vaste plaats in de stad. De bekleding van het beeld zal wisselen en zal telkens het resultaat zijn van een samenwerking tussen een bedrijf en een designer.

50 kunststof bouwsteenmodules staan ter beschikking van de stadsdiensten en kunnen in gebruik genomen worden als zitbanken, bloembakken, omheiningen . De modules zijn ook op zichzelf aanpasbaar. Zo kunnen ze gevuld worden met water of kan men er verlichting in plaatsen. Op die manier wordt een terrein in no time omgetoverd tot een speeltuin, een voetbalpleintje, een kiosk,… of zoals in de periode van Interieur tot een hippe pop up bar. De bouwstenen zijn snel te monteren, gemakkelijk in onderhoud en 100% recycleerbaar.

Laat de bewoners zelf beslissen wat in Kortrijk de moeite waard is om te ontdekken, bezoeken, beleven,…

Sinds september kunnen de Kortrijkzanen via een enquête in de stadskrant hun tips voor een bezoek en verblijf in Kortrijk kenbaar maken. De must sees en de hotspots worden zichtbaar op een stadskaart op www.kortrijk.be/fijnsteplekje.