Met DESIGN IN SHOPS willen stad Kortrijk en Designregio Kortrijk kleur geven aan Kortrijk als stad van innovatie en design. In het project worden handelaars aangemoedigd om hun winkel te vernieuwen of te herschikken, de etalage beter in te richten, de zichtbaarheid te verbeteren of andere creatieve ingrepen te verrichten samen met een designer. Elke deelnemende handelaar krijgt een toelage als financiële steun van de Stad Kortrijk en Interreg Vlaanderen-Wallonië-Frankrijk. Dit project is een concreet resultaat van het feit dat stad Kortrijk lid is van het Unesco Creative Cities Network dankzij onze nauwe banden met de steden Detroit en Montréal. Veertig Kortrijkse handelaars of horecazaken zullen financieel worden ondersteund en aangemoedigd om beroep te doen op een designer. Na een selectie door een jury wordt de handelaar voorgesteld aan drie internationale ontwerpers. Bijna alle zaken zijn ondertussen al gekoppeld aan een ontwerper en de nodige werken aan het uitvoeren.

Een overzicht van de realisaties:

1. TON SUR TON

Een stijlvol Art Deco geïnspireerd interieur voor kapperzaak TON SUR TON in samenwerking met ontwerpersduo Simon De Backere en Niels Verdoncq van Plusgrand.



2. DESCAPLANT

Een gloednieuw interieur van de hand van creatief en strategisch designer Laurent Gerard voor bloemenzaak Descaplant.



3. ZONDER MEER

Nieuwe circulaire meubels voor verpakkingsvrije shop Zonder Meer door de ontwerpers van Holy-wood uit Bergen.



4. NON MOODSHOP

Een kleurrijke gevelschildering voor NON Moodshop door de ontwerpers van Studio Les Canailles uit Rijsel.



5. WALLE 111

Een nieuwe gevel en logo voor Eethuis Walle111 in samenwerking met grafisch ontwerper Stéphane Meurice van Atelier Télescopique uit Rijsel.



6. JULIE WYSEUR

Julie Wyseur werd gekoppeld aan interieurontwerper Pascal Reghem van Mac&P uit Manage, Wallonië voor een flexibel en doorzichtig etalagemeubel.



7. Coup-de-Foudre

Met de stijlvolle schilderwerken en meubels in cortenstaal zorgde Quentin Glorieux van volt_atelier uit Rijsel voor een grotere visibiliteit voor de showroom van Coup-de-Foudre.



Alle foto's door Kattoo