Texture pakt van 14 juli tot en met 11 november 2018 uit met een eigenzinnige kanttentoonstelling. Carole Collet, professor in Design for Sustainable Futures aan het gerenommeerde Central Saint Martins Londen, werkt sinds 2012 aan Biolace, een onderzoek dat textiel, voedselproductie en duurzaamheid verbindt.

Wat als je van een plant zowel voedzame aardbeien als een ‘plukklaar’ kanten jurkje zou kunnen oogsten? Biolace introduceert vier (nu nog) denkbeeldige planten: Basil n° 5, Gold Nano Spinach, Factor 60 Tomato en Strawberry Noir. Hun DNA is zo geprogrammeerd dat hun wortels groeien in een kantpatroon. Aan deze vier plantenthema’s koppelt Texture unieke kantstukken uit de museumcollectie. Zo wordt met een waaier aan fijne kantstrookjes, zwarte Chantilly en kant met goud- en zilverdraad het verleden en heden verweven in een leidraad voor de toekomst.

Een eigenzinnige tentoonstelling die hoogwaardige, zeldzame kant combineert met een biotechnologische visie voor het jaar 2050.
Welkom in de wereld van Biolace.


Een gedurfde toekomstvisie.

2050: overbevolking, klimaatverandering en extreme tekorten in hulpbronnen dagen ons uit om radicaal anders te denken. Nieuwe, nu nog denkbeeldige, organismen zijn genetisch gemanipuleerd om textiel en verbeterde voedselgewassen te produceren. En dat in één plant.

De ‘synthetische biologie’ is een jonge, maar beloftevolle wetenschap die de natuur als een technische kwestie bekijkt. Via genetische manipulatie kunnen we planten programmeren en controleren. Net zo eenvoudig als computersoftware. Het is - dixit de Europese Commissie - een van die krachtige opkomende technologieën die de toekomst grondig zullen veranderen.

Volgens sommige wetenschappers is de kans groot dat over 20 jaar zulke synthetische planten ook echt bestaan. Professor Carole Collet, docent in Design for Sustainable Futures bij Central Saint Martins, Londen, verbindt design en wetenschap om te komen tot efficiënte en duurzame alternatieven. De manier waarop we in de toekomst textiel zullen ontwerpen én maken zal helemaal anders zijn. Met BIOLACE daagt ze ontwerpers en onderzoekers uit om mee na te denken en vorm te geven aan een duurzame toekomst.

In haar labo onderzoekt Carole Collet de mogelijkheden van zo’n doorgedreven biotechnologie als verrassend antwoord op een verouderde en vervuilende textielindustrie. Via wetenschappelijke literatuur en ontmoetingen met biologen, krijgt Carole Collet steeds meer inzicht in de realiteit én het potentieel ervan.

Plantklossen

Met pincetten, naalden en veel geduld gaat Carole Collet aan het ‘plantklossen’ met levende aardbei- en tomatenwortels. Ze ontwerpt, kopieert, vlecht en weeft. Met spelden en prikken komt ze als vanzelf uit bij kantmotieven. Kant die groeit uit de wortels van vier (nu nog ) imaginaire planten: Basilicum n°5, Spinach Nano Gold, Factor 60 Tomato en Strawberry Noir. Hun DNA is zo geprogrammeerd dat een nieuwe hybrideplant ontstaat die enerzijds voedsel produceert (het loof en de vruchten) en anderzijds textiel (wortels).

Unieke stukken

Dit bijzondere onderzoek vormt voor Texture een interessante kapstok om haar waardevolle kantcollectie in een volledig andere context te tonen en het publiek uit te dagen er op een andere manier naar te kijken.

Texture koppelt aan deze vier plantenthema’s bijzondere, nog nooit getoonde kantstukken uit de museumcollectie. De tentoonstelling legt hiermee de relatie tussen de kwaliteit en het vakmanschap dat zo eigen is aan het kantambacht en een gedurfde toekomstvisie waarbij ‘plantklossen’ helemaal niet meer zo veraf is. Een mooi voorbeeld is de nog nooit eerder tentoongestelde bruidssluier uit de jaren ’20. Verleden en heden worden verweven als leidraad voor de toekomst. Waar de productie van kant lang een zaak was van kantwerksters in opdracht van kanthandelaars, groeit textiel tegen 2050 misschien wel aan een plant, dankzij de samenwerking tussen de designer en bioloog.

BIOLACE
14 juli – 11 november
Texture, museum over Leie en vlas, Noordstraat 28, 8500 Kortrijk
www.texturekortrijk.be

BIOLACE is een realisatie van het hele museumteam Texture, vele vrijwillige handen en het Kortrijks Kantatelier in een scenografie van Anna Maria Cornelia De Gersem en Iwert Bernakiewicz. Met de medewerking van PTI – tuinbouwschool Kortrijk.